خوش آمدید

اينترنت را گل نكنيد

موضوعات : Security, Internet, News
اينترنت را گل نكنيد

شايد اگر تيم برنرزلي مخترع وب مي‌دانست روزي روزگاري كار اختراعش به اينجا مي‌رسد، در تصميمش براي عمومي كردن دسترسي به آن خودداري مي كرد و با خواست شركت‌هاي طمعكار براي پولي كردن دسترسي به وب موافقت مي‌كرد.در ماه‌هاي اخير نگراني هاي امنيتي بر فضاي مجازي به شدت سايه انداخته و مجموعه رويدادها و حوادث گوناگون نشان داده كه پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي بالاي اينترنت در كنار ضعف آموزش و زيرساخت‌هاي امنيتي زمينه را براي خرابكاري‌هاي گسترده و سرقت اطلاعات فراهم كرده است.




يكي از مهم‌ترين تحولات در اين زمينه كه در رسانه‌هاي داخلي بازتاب چنداني نداشت، تصميم دولت آمريكا براي مقابله به مثل جنگي با تهديدات سايبري است.

ايالات متحده از اين پس حمله هكرها از خارج را به عنوان عمليات جنگي تلقي خواهد كرد و وزارت دفاع آمريكا از اين پس مي‌تواند براي مقابله با اين گونه حملات به عمليات نظامي دست بزند.
تصويب چنين طرح‌هايي پيامدهاي گسترده‌اي به همراه مي‌آورد.

از يك سو در محافل نظامي هنوز بر سر اين موضوع اختلاف نظر وجود دارد كه چه نوع حمله سايبري را مي‌توان براي اقدام نظامي عليه منبع آن كافي دانست.

مشكل ديگر آن است كه نمي‌توان منبع يك حمله را به صورت دقيق تعيين نمود. از اين رو به عقيده كارشناسان پنتاگون، مقابله نظامي با اقدامات سايبري در حال حاضر تنها به كمك دولت‌هاي خارجي قابل اجراست و مي‌توان تصور كرد كه عملي شدن چنين طرح‌هايي چه هرج و مرجي را بر جهان به هم ريخته امروز كه در خاورميانه و بخش‌هايي از اروپا با بحران‌هاي سياسي و اقتصادي گسترده دست به گريبان است، حاكم مي‌كند.

تحول ديگري كه البته چندان تازه نيست طرح‌هاي تازه آمريكا براي استفاده از اينترنت و فضاي سايبر به عنوان اهرم فشار بر عليه كشورهاي متخاصم و غيردوست است كه با پيشرفت فناوري و سياست‌گذاري‌هاي تازه اين كشور در قالب‌هاي نو در حال اجراست.
بحث اينترنت چمداني از جمله نمونه‌هاي تحول در اين سياست است كه از سوي دولت ايران با حساسيت پيگيري شد.

كاخ سفيد همچنين درصدد تدوين استراتژي جهاني فضاي مجازي است.
به ادعاي آمريكايي‌ها اين استراتژي قرار است نوآوري‌هاي تكنولوژيك را ترغيب كند، مردم را در سراسر جهان به شيوه‌اي امن به يكديگر وصل كند و آزادي بيان و پاسخگويي دولت‌ها و نهادهاي قدرتمند سياسي را تقويت كند.
با توجه به اظهارات صريح هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا كه اخيراً اظهار داشته وزارت خارجه آمريكا مي‌خواهد هدايت كننده جريان

آزادي اينترنت در جهان باشد، مي‌توان حدس زد كه يكي از اهداف تدوين چنين استراتژي تحت فشار گذاشتن كشورهايي همچون روسيه، چين و ايران براي تغيير سياست‌هاي خود در زمينه ارائه خدمات اينترنت است.

در سوي مقابل فعاليت‌هاي هكري در سراسر جهان براي سرقت اطلاعات و كسب درآمد از اين طريق به رويه‌اي نگران كننده تبديل شده و روزي نيست كه چند خبر در مورد سرقت اطلاعات كاربران سايت‌هاي دولتي و نظامي و خصوصي و سوءاستفاده‌هاي بعدي از آنها منتشر نشود.

در واقع خرابكاري‌هاي سايبري محدود به هكرهاي شخصي نيست و در حالي كه دولت‌ها هم علناً وارد اين بازي خطرناك شده‌اند، هكرهاي ماهر هم با راه‌اندازي گروه‌هاي مختلف تلاش مي‌كنند موفقيت‌هاي بيشتري كسب كنند.

در اين ميان برخي از اين گروه‌ها هم دغدغه‌هاي سياسي و اجتماعي پيدا كرده‌اند و كار به جايي رسيده كه يكي از اين گروه‌ها موسوم به Anonymous از تلاش براي براندازي نظام سياسي آمريكا با استفاده از ظرفيت‌هاي اينترنت و از طريق ايجاد شفافيت و افزايش حس مسئوليت در دولت، مردم و نهادهاي مدني خبر داده و از نمايندگان كنگره و سنا خواسته تا استعفا دهند!
با توجه به اين اوضاع و احوال، در صورتي كه كاربران اينترنت حداقل تمهيدات امنيتي را براي حفاظت از خود در فضاي سايبر نينديشند و در اين فضا بي‌دفاع حاضر شوند، تاوان سنگيني را پرداخت خواهند كرد و كاربران ايراني هم مستثني نخواهند بود.

اينترنت به شدت گِلي شده، حواستان را جمع كنيد!

 

احسان موحديان - ماهنامه تحليلگران عصر اطلاعات

 



کپی
لینک اشتراک گذاری

  • 10110
  • 0