آموزش Word - بخش سوم

آموزش گام به گام Word
موضوع جدید ارسال پست
ali-msh
مدیر سایت
مدیر سایت
پست: 1315
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 شهریور 1384, 12:00 am
محل اقامت: آنجا که دل خوش است
تماس:

آموزش Word - بخش سوم

پست توسط ali-msh »

انتخاب قلم Font قلم مهمترين ابزار يك برنامه تايپي مي باشد. براي دسترسي به اين قلمها راههاي متفاوتي وجود دارد يكي از آنها استفاده از منوي Format و زير منوي Font است . روش دیگر استفاده از ماوس است كه بر روي يكي از سطــرهاي تايپ شده رفته و كليك راست مي كنيم و گزينه Font را انتخاب مي نمائيم . روش ديگري كه براي دسترسي به كادر محاوره اي Font ميتوان عنوان كرد استفاده از كليد تركيبي Ctrl+D مي باشد . روش ديگر استفاده از كليد تركيبي Ctrl+Shift+F سپس استفاده از كليد هاي جهت نما يا Arrow Key و انتخاب قلم مورد نظر و زدن كليد Enter مي باشد . - كادر محاوره اي Font : در اين كادر محاوره اي دو كادر عربي و لاتين ديده ميشود كه با توجه به متن خود آنها را انتخاب مي كنيد توسط Box جلوي گزينه Font ميتوانيد از قلمهاي گوناگوني استفاده نمائيد هر قلم شكل متفاوتي با قلم ديگر دارد و براي آنكه قابل شناسايي باشد اسمي براي آن در نظر گرفته شده است . - Font Style : توسط اين گزينه قلمها را به يكي از حالتهاي نوشته در Box در ميآوريد. البته از كليد هاي تركيبي Ctrl+B براي حالت Bold و از كليدهاي تركيبي Ctrl+I براي حالت Italic ميتوان استفاده نمود. البته ميتوانيد دكمه Bold و Italic از نوار ابزار Formatting را نيز انتخاب نمائيد. - Size : توسط اين گزينه ميتوانيد يك متن را ريز تر يا درشت تر بنويسيد. براي تغيير اندازه قلم ميتوان از كليد تركيبي Ctrl+Shift+< یا > و همچنين از كليد تركيبي Ctrl+[ یا ] نيز استفاده نمود. يكي ديگر از راههاي تغيير اندازه قلم استفاده از كليد تركيبي Ctrl+Shift+P سپس استفاده از كليدهاي جهت نما براي انتخاب سايز و زدن Enter جهت تائيد آن استفاده نمود. البته ميتوانيد دكمه Size از نوار ابزار Formatting را نيز انتخاب نمائيد. - Color : يكي ديگر از مزيتهاي Word اين است كه به شما امكان چاپ رنگي ميدهد توسط اين گزينه ميتوانيد براي فونتهاي خود رنگهاي مختلف انتخاب كنيد. توجه داشته باشيد كه اگر به متن خود رنگ داديد و اين متن را با چاپگر سياه و سفيد چاپ نموديد چاپگر ، متن رنگي شما را به حالت طيفي از سياه و سفيد چاپ خواهد كرد. چنانچه رنگ خودكار Automatic را انتخاب كرده باشيد اگر رنگ زير زمينه عوض شود رنگ قلم نيز بطور خودكار و با توجه به رنگ زمينه عوض خواهد شد. البته ميتوانيد دكمه Font Color از نوار ابزار Formatting را نيز انتخاب نمائيد. Underline : از طريق اين گزينه ميتوانيد زير متن خود خط بكشيد . با انتخاب None که به صورت پیش فرض انتخاب شده است زير لغات خط کشیده نمی شود. انتخاب Word Only باعث می شود که فقط زير لغات خط كشيده شود و زير فاصله هايي كه با Space هستند خطي كشيده نمي شود. البته ميتوانيد دكمه Underline از نوار ابزار Formatting را نيز انتخاب نمائيد و یااز كليد تركيبي Ctrl+U استفاده نمایید. - Effect : Superscript : از این گزینه براي تايپ توان استفاده ميشود البته از كليد تركيبي Ctrl+Shift+(+) نيز ميتوان استفاده نمود. - Subscript: از این گزینه براي انديس پائين استفاده ميشود البته از كليد تركيبي Ctrl+(+) نيز ميتوان استفاده نمود. - Hidden : با استفاده از این گزینه می توان متن بلوك شده را پنهان نمود تا در پرونده نمايش داده نشود ، براي نمايش مجدد بايد پرونده را بلوك كرده و ضربدر داخل اين گزينه را برداشت. درصورتيكه خواستيــد متــن بلوك شده پنهان شـود و Hidden را انتخاب نموديــد و اين كار صـورت نگرفت دقت نمایید که : 1- علامت (Show/Hide) در نوار ابزار Standard غیر فعال باشـد. 2- در منوي Tools زير منوي Option ، برگ نشان View گزينه Hidden text انتخاب نشده باشد. Default : تمام تنظيمات را به حالت پیش فرض برمی گرداند. Preview : جعبه نمايش است . كادر محاوره اي Character Spacing : Scale : توسط اين گزينه ميتوانيد متن خود را كشيده يا باز كنيد توجه داشته باشيد كه فشرده سازي يا باز كردن عملي است كه بر سر قلمها خواهد آمد نه بر سر فاصله بين حروف. Spacing : فاصله بين حروف يك كلمه را كم و يا زياد مي كند. Position: متن خود را (Lowered) پائين تر و يا (Raised) بالاتر از خط اصلي قرار ميدهد و براي تايپ فرمولها از آن استفاده ميشود . بايد توجه داشت كه بالا يا پائين رفتن کلمات از خط اصلي توسط كاربر تنظيم ميشود و تفاوت آن با Superscript,Subscript در همين است زيرا توسط اين دو گزينه توان يا انديس پائين فاصله آنها تا خط اصلي اتوماتيك تنظيم ميشود. كادر محاوره اي Text Effects : Animation: در صورتي كه متن خود را بلوك كرده و يكي از گزينه هاي اين كادر محاوره اي را انتخاب كنيد دور متن انتخابي شما طيفي از نوارهاي رنگي ظاهر ميشود كه آن متن را در صفحه مانيتور مشخص و نمايان ميكند. برگردان و انجام مجدد -Undo & Redo قلمي عوض كرده ايد . متني پاك كرده ايد . رنگ قلم را تغيير داده ايد هر عملي كه انجام داده ايد مهم نيست چنانچه از كاري كه كرده ايد پشيمان شده اید از Undo يا كليد تركيبي Ctrl+Z ميتوانيد استفاده نمائيد. حالا اگر خواستيد عملی را که لغو کرده اید مجددا انجام دهيد از Redo يا از كليد تركيبي Ctrl+Y استفاده نمایید. - همچنين ميتوانيد براي سرعت بخشیدن به كار از فلش كوچكي كه به دو طرف خميده شده است در نوار ابزار Standard استفاده كنيد و یا اين دو فرمان را از منوي Edit انتخاب نمایید. بزرگ نمايي (Zoom) : براي رسيدن به اين زير منو بايد از منوي View استفاده كرد. چنانچه صفحه خود را كوچك مي بينيد ميتوانيد توسط فرمان بزرگنمايي صفحه را بزرگ نمایید. عمل بزرگنمايي از طريق نوار ابزار Standard نيز ممكن است و حتي ميتوان اندازه دلخواه را در Box تايپ نموده و Enter زد . Page Width: بزرگنمايي به اندازه اي است كه عرض صفحه (پهنا) مشخص باشد. Whole Page : بزرگنمايي به اندازه اي است كه تمام صفحه در اين حالت با جزئيات آن كاملاً مشخص است . Many Page: توسط اين گزينه ميتوانيد چند صفحه را همزمان مشاهده كنيد. Percent : بزرگنمايي ميتواند بصورت دلخواه باشد. بايد توجه داشت در صورتيكه بخواهيد تمام گزينه هاي فوق فعال باشند بايد پنجره روي حالت Page Layout باشد . اين گزينه را ميتوانيد از منوي View انتخاب نمائيد. کلیدهای ویرایشی كليد هاي ويرايشي : همانطور كه ميدانيد برنامه Word داراي كليدهاي تركيبي فراواني مي باشد كه در زير چند نمونه از مهمترين اين كليدها آمده است . بعضي از اين جهت ها بستگي به فارسي و لاتين بودن متن دارد. کلمه بعدی Ctrl+کلید جهت دار سمت چپ كلمه قبلي Ctrl+کلید جهت دار سمت راست پاراگراف بعدي Ctrl+کلید جهت دار سمت پایین پاراگراف قبلي Ctrl+کلید جهت دار سمت بالا ابتداي پرونده Ctrl+Home انتهاي پرونده Ctrl+End ايجاد پاراگراف جديد Enter سطر بعدي کلید جهت دار سمت پایین سطر قبلي کلید جهت دار سمت بالا حذف حرف بعدي مكان نما Delete حذف حرف قبل مكان نما Back Space حذف كلمه قبل Ctrl+Back Space حذف کلمه بعدی Ctrl+Delete ذخيره در حافظه COPY Ctrl+C ذخيره در حافظه و حذف CUT Ctrl+X فراخواني از حافظه PASTE Ctrl+V -بلوك و عمليات مربوط به آن - حذف (DELETE) - انتقال (CUT) - تكثير (COPY) - فراخواني PASTE بلوك به كمك صفحه كليد : براي انتخاب قسمتي از متن بايد كليد Shift را پائين نگه داريد و سپس به كمك مكان نماي چپ ، راست ، بالا و پائين متن مورد نظر را انتخاب كنيد. هنگامي كه متن بلوك ميشود رنگ قلم و زمينه به حالت نگاتيو در مي آيد ( براي خارج نمودن از حالت بلوك حركت مكان نما بدون نگه داشتن Shift كافي است ). در زير كليدهاي ديگري نيز براي بلوك كردن آمده است بلوك حرف سمت راست Shift+کلید جهت دار سمت راست بلوك حرف سمت چپ Shift+کلید جهت دار سمت چپ بلوك از محل مكان نما تا محل مكان نما در سطر بالا Shift+کلید جهت دار سمت بالا بلوك از محل مكان نما تا محل مكان نما در سطر پائين Shift+کلید جهت دار سمت پایین بلوك كلمه سمت راست Shift+ Ctrl+کلید جهت دار سمت راست بلوك كلمه سمت چپ Shift+ Ctrl+کلید جهت دار سمت چپ بلوك يك پاراگراف Shift+Ctrl+کلیدهای جهت دار بالا و پایین بلوك از محل مكان نما تا ابتداي سطر Shift+Home بلوك از محل مان نما تا انتهاي سطر Shift+End حركت مكان نما موجب بلوك مي گردد فشردن کلید F8 بلوك كلمه دو مرتیه فشردن کلید F8 بلوك جمله سه مرتبه فشردن کلید F8 بلوك كل پرونده چهار مرتبه فشردن کلید F8 بلوك كل پرونده Ctrl+A بلوك از محل مكان نما تا ابتداي پرونده Shift+ Ctrl+Home بلوك از محل مكان نما تا انتهاي پرونده Shift+ Ctrl+End بلوک به کمک ماوس براي بلوك كردن به كمك ماوس كافي است روي نقطه شروع ، دكمه سمت چپ ماوس را نگه داريد و تا آخرين جايي كه ميخواهيد بلوك شود دكمه چپ را رها نكنيد. پس از بلوك كردن متن نوبت آن است که عمليات لازم را روي قسمت بلوك شده انجام دهيد مانند : تغيير قلم ، تغيير سايز ، تغيير رنگ و... حذف به كمك صفحه كليد : براي حذف محدوده ی بلوک شده بایستی کلید Delete را فشار دهيد. حذف به كمك ماوس : براي حذف قسمتي از پرونده به كمك ماوس بايد متن را توسط ماوس انتخاب نمائيد و با كمك زير منوي Clear از منوي Edit قسمت انتخابي را حذف كنيد. انتقال بوسیله صفحه کلید براي آنكه بتوانيد متن را جابجا كنيد و يا آن را از يك محل به محل ديگر ببريد بايد به روش زير عمل كنيد: 1-به كمك كليدهاي بلوك ، متن خود را بلوك كنيد. 2-كليدهاي تركيبي (Ctrl+X) و يا (Shift+Delete) را بفشاريد. با فشردن اين كليدهاي تركيبي متن شما ناپديد خواهد شد . البته متن ناپديد نگرديده بلكه از محل خود برداشته شده و به داخل حافظه(Clip board) رفته است . 3-حال مكان نماي خود را جابجا نموده و به محلي كه ميخواهيد متن به آنجا انتقال يابد، برويد. 4-پس از قرارگرفتن در محل مورد نظر كليدهاي تركيبي (Ctrl+V) و يا كليدهاي (Shift+Insert) را فشار دهيد تا متن از حافظه به محل جديد انتقال يابد. اگر مجدداً كليدهاي تركيبي (Ctrl+V) را بفشاريد متن مجدداً از حافظه فراخواني خواهد شد. زيرا اين متن تا زماني كه در ويندوز قرار دارد در حافظه باقي ميماند. البته براي انتقال ميتوانستيد از زير منوي Cut در منوي Edit براي ( ذخيره در حافظه و حذف ) و براي ( فراخواني از حافظه ) از زير منوي Paste در منوي Edit استفاده كنيد. انتقال به کمک ماوس براي انتقال قسمتي از پرونده توسط ماوس به روش زير عمل كنيد: 1-توسط ماوس متن مورد نظر را بلوك كنيد. 2-با نگه داشتن دكمه ماوس روي قسمت انتخاب شده متن خود را به محل جديد بكشيد. بدين ترتيب متن شما به محل جديد انتقال خواهد يافت . معمولاً انتقال به كمك ماوس زماني صورت مي گيرد كه بخواهيد متن خود را چند سطر بالاتر يا پائين تر انتقال دهيد. براي انتقال مي توانید پس از بلوك كردنء كليك راست نموده و از منوي فوري Cut را انتخاب كنيد. تكثير به كمك صفحه كليد : براي تكثير يك قسمت از پرونده به محل ديگر بايد روش زير را دنبال كنيد : 1-به كمك كليدهاي فوري متن خود را بلوك كنيد. 2-كليد هاي تركيبي (Ctrl+C) و يا (Ctrl+ Insert) را فشار دهيد تا متن در حافظه كپي شود. 3-مكان نما را حركت داده و به محل جديد برويد. 4-در محل جديد كليد هاي تركيبي (Ctrl+V) و يا (Shift+Insert) را بزنيد تا متن درون حافظه در محل جديد فراخواني شود. نکته : براي تكثير ميتوانید از زير منوي Copy و براي فراخواني از زير منوي Paste كه هر دو در منوي Edit وجود دارند استفاده كنيد. تكثير به كمك ماوس : براي تكثير متن به كمك ماوس بايد به روش زير عمل كنيد : 1-توسط ماوس متن خود را انتخاب كنيد. 2-كليد Ctrl را نگه داشته و متن انتخاب شده را به كمك نگه داشتن دكمه سمت چپ ماوس و كشيدن ، به مقصد ببريد. اين عمل موجب تكثير متن انتخاب شده مي گردد. اين عمل با زدن دكمه سمت راست ماوس و انتخاب گزينه Copy نیز امكان پذير است . توجه داشته باشيد كه تمامي عمليات ذكر شد. تنها براي متن نيست بلکه برای تصاوير نيز بکار می روند. انتقال و تكثير به كمك كليد سمت راست ماوس : پس از بلوك ميتوانيد كليد سمت راست ماوس را بفشاريد و از آنجا Copy يا Cut را انتخاب كنيد و پس از بردن مكان نما به محل جديد مجدداً با زدن دكمه سمت راست ماوس Paste را انتخاب نمایید. راه ديگر اين است كه پس از انتخاب متن ضمن كشيدن ، توسط دكمه سمت راست و بردن به محل جديد زير منوي فوري ظاهر خواهد شد كه از شما مي پرسد Copy يا Move كه هر كدام را خواستيد ميتوانيد انتخاب كنيد. چند برش با یک حافظه شايد بخواهيد چند قسمت از پرونده را به حافظه برده و به محل يا پرونده ديگري انتقال دهيد. براي اين كار ميتوانيد متون را تك تك بلوك كرده و پس از هر بلوك (Ctrl+F3) را بزنيد. همه متوني كه پس از بلوك روي آنها (Ctrl+F3) را زده ايد، اكنون در حافظه قرار دارند. براي فراخواني همگي آنها فقط كافيست کلیدهای (Ctrl+Shift+F3) را فشار دهید. Save - Save as ضبط با نام (Save & Save as) - ضبط خودكار - پرونده جديد (New) - كار با الگوها (Template) - خواندن و بازكردن پرونده (Open) - پيش نمايش چاپ (Print Preview) ضبط و ضبط با نام (Save & Save as) به بالاي محيـــط Word نگاه كنيد روي نـــوار عنوان يادداشت شده Microsoft Word Document 1 اسم Document 1 : همان نام پرونده شماست كه خود برنامه هنگاميكه پرونده جـــديد باز ميشود به آن نام Document ميدهد. هنگامي كه پرونده اي را ضبط مي كنيد برنامه از شما خواهد پرسيد كه نام پرونده چه باشد يعني اسم Document را خود برنامه به پرونده ميدهد تا قبل از ضبط كردن توسط شما ، پرونده نام داشته باشد. اكنون پس از اينكه فرمان ضبط پرونده را صادر كرديد برنامه از شما نام پرونده را خواهد پرسيد پس زماني كه شما براي اولين بار بخواهيد پرونــده خود را Save كنيد كادر محاوره اي Save as براي شما باز خواهد شد. براي اينكه دستور ضبط پرونده را اجرا كنيد ميتوانيد از كليد تركيبي Ctrl+S استفاده كنيد يا اينكه از نوار ابزار استاندارد دكمه Save را فشار دهيد يا از منوي File روي زير منوي Save برويد. پس از اينكه يكي از اين دستورات را اجرا كرديد چون پرونده شما اسم نداشته و از اسم پيش فرض خود برنامه استفاده مينموده است كادر محاوره اي Save as باز ميشود. توسط Save in ميتوانيد محل نگهداري پرونده را مشخص كنيد. توسط Up one level خواهيد توانست به يك پوشه بالاتر (قبل) برويد يعني از پوشه جاري كه در آن قرار گرفته ايد خارج شويد. در قسمت File name ميتوانيد اسم مورد نظر خود را تايپ نمائيد. در قسمت Save as type ، Word Document را انتخاب كنيد. و در آخر دكمه Save را انتخاب نمائيــــد . حال پرونده با نامي كه وارد نموده ايد ضبط شده و شما ميتوانيد روي نوار عنوان ، نام پرونده خود را مشاهده نمائيد. اين نام ميتواند تا 256 حرف باشد از طرفي ميتوان بين نامي كه داده ميشود فاصله هم زد. اگر اطلاعات جديد يا تغييراتي در سند خود وارد كنيد اين بار با يكي از روشها مثلاً Ctrl+S پرونده شما ضبط خواهد شد و ديگر كادر محاوره اي Save as باز نخواهد شد زيرا پرونده شما نام دارد. Save خودکار براي اينكه دستور دهيد كه بصورت خودكار پرونده در Word ضبط شود وارد منوي Tools زير منوي Options مي شويد و دستور Save Autorecover info every علامت بگذارید و در Box روبروي Minutes زمان را تعيين كنيد مثلاً اگر زمان 5 دقيقه در نظر گرفتيد هر 5 دقيقه يكبار پرونده شما بصورت خودكار ضبط خواهد شد .يا اينكه ميتوانيد در Box مقابل Always Create Backup Copy علامت بگذارید . پرونده جدید هنگامي كه شما روي نشانه برنامه Word كليك مي كنيد تا پنجره اين برنامه باز گردد با باز شدن برنامه يك پرونده يا سند جديد نيز توسط برنامه باز مي گردد. چنانچه خواستيد يك پرونده جديد بسازيد بايد از منوي File ، زير منوي New را انتخاب كنيدبا اين عمل كادر محاوره اي New باز ميشود از برگ نشان General در قسمت Create New گزينه Document را انتخاب نموده و Ok را بفشاريد و يا از كليد فوري Ctrl+N استفاده و يا روي نوار ابزار استاندارد روي نشانه New كليك نمائيد. برنامه Word براي هر پرونده جديدي كه باز ميكند نام Document را ميدهد و در انتهاي اين نام با توجه به اينكه چندمين پرونده اي است كه باز مي كنيد عدد خواهد داد فرضاً ممكن است نام يكي از پرونده هاي شما Document 5 باشد .

----------------------- علي منيريه شفق ---------------------- http://iritn.com-------------


موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “Word”