تاريخچه پاور پوينت

آموزش گام به گام Power Point
موضوع جدید ارسال پست
ali-msh
مدیر سایت
مدیر سایت
پست: 1315
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 شهریور 1384, 12:00 am
محل اقامت: آنجا که دل خوش است
تماس:

تاريخچه پاور پوينت

پست توسط ali-msh »

پاور پوينت يك برنامه كامپيوتري و بخشي از مايكروسافت آفيس است و از آن در تهيه و نمايش اسلايد در مانيتور و يا پرده نمايش استفاده مي‌شود.

پاور پوينت براي نخستين بار در سال 1987 توسط شركت «فورتات» در ساني ويل كاليفرنيا با نام Presenterجهت ويندوز 2 طراحي شد. مايكروسافت توانست شركت فورتات را در سال 1998 خريداري و امتياز آن را ازآن خود كند. در همان سال آلدوس شركت ديگر سازنده نرم ‌افزارهاي گرافيكي مستقر در كاليفرنيا Presentation 1.0 نرم ‌افزار طراحي اسلايد مخصوص كامپيوترهاي مكينتاش را به بازار فرستاد. هاروارد گرافيكس، اي بي ام فري لنس و پليگانس از ديگر رقباي مايكروسافت بودند.

در ماه مي 1988 مايكروسافت نام نرم ‌افزار را به پاور پوينت نسخه 2 تغيير داد و سپس دو سال بعد در مي 1990 اولين توليد پاور پوينت براي ويندوز 3 و در فوريه 1994 نسخه 7 را آماده توليد كرد. در اين زمان مايكروسافت در تلاش براي بازاريابي نرم ‌افزار خود با نام آفيس برنامه پاور پوينت را هم در آن گنجانيد. در سال 1997 نسخه 97 و سرانجام در ماه جون سال 1999 آفيس 2000 توسط مايكروسافت به خريداران عرضه شد. پاور پوينت در آفيس 2000 و اكس پي هم قرار دارد و از نرم ‌افزارهاي محبوب مردم و مراكز كسب و كار است .

روش قديمي نشان دادن اسلايد، نشان دادن دست نوشته ‌ها و عكسهاي غير متحركي بود كه به ترتيب با دست و با استفاده از پروژكتور Overhead تعويض مي‌شدند. نمايش اسلايد در گردهمايي، سخنراني و سمينارها از اهميت ويژه ‌اي برخوردار است. قدرت پاورپوينت در جلب توجه شركت كنندگان و شنوندگان به موضوع سخنراني، ارائه آمار، ارقام و عكسها است كه در طول اجراي برنامه نظر سخنران به راحتي به حضار تفهيم شده و به آنان انتقال پيدا مي‌كند.

علاوه بر استفاده از پاور پوينت در سمينارها و سخنراني‌ها، اين نرم ‌افزار در منازل هم مورد استفاده قرار دارد. تهيه شجره نامه خانوادگي، نشان دادن مراحل رشد، تكامل و بزرگ شدن كودكان و حتي خلق اسلايدهاي خاطره انگيز مانند سالگرد ازدواج و تولد را مي‌توان از ميان آنها برشمرد.

كارمندان و نمايندگان فروش بيمه، صاحبان، مشاوران و دلالان آژانس‌هاي خريد و فروش املاك كه به ضرورت شغلي با خود كامپيوتر حمل مي‌كنند و نياز به تبليغ و ارائه سرويس حضوري دارند هم مي‌توانند جهت نمايش خدمات خود بجاي نشان دادن عكس و آمارهاي چاپي يك بعدي از امكانات بيشمار پاور پوينت سود برند.

به دليل مطابقت نرم‌ افزارها مايكروسافت آفيس با خطوط فارسي تهيه اسلايدهاي موثر به زبان فارسي هم وجود دارد. اشخاصي كه با طرز كار مايكروسافت ورد و اكسل آشنا هستند نياز چنداني به فراگيري و شركت در كلاسهاي آموزشي ندارند زيرا بسيار از كارآيي‌هاي پاور پوينت با ديگر نرم‌افزارهاي آفيس مشترك است. بهره گيري از امكانات وسيع آفيس مانند غلط ياب املايي و گرامري و AutoCorrect در پاور پوينت هم گنجانيده شده است.

استفاده از ويژگي Style Checker علاوه بر بررسي و رفع اشتباهات تايپي به تصحيح شفافيت و وضوح رنگها و همچنين نقطه گذاري، علائم دستوري آخر جمله و نكات گرامري نيز كمك مي‌كند.

بخش PowerPoint Central وظيفه ارتباط مستقيم كامپيوتر با ايستگاههاي اينترنت را بر عهده دارد و سبب مي‌شود استفاده كننده پس از تماس با اينترنت به منابعي مملو از عكس، صدا و ويديوهاي گوناگون هدايت شود.

ساده ترين روش دريافت اطلاعات و كمك از برنامه جهت تهيه اسلايد در هر مرحله فشار دادن دكمه F1 است تا بلافاصله پس از تايپ سئوال به صورت جمله‌ اي كوتاه و ساده تكنولوژي مايكروسافت به نام InteliSense natural language فعال شده و راهنمايي و اطلاعات كافي دريافت گردد.

پس از شروع برنامه پاور پوينت تهيه اسلايد به 3 طريق زير انجام مي‌گيرد:
1ــ Auto Content Wizard در اين روش استفاده كننده با دادن اطلاعاتي مانند نوع اسلايد، مشخصات تهيه كننده و هدف از تهيه آن، نرم‌ افزار قدم به قدم مراحل خلق اسلايد را نشان مي‌دهد.
2ــ Blank Presentation پاور پوينت با در اختيار قرار دادن يك اسلايد سفيد و خالي اجازه مي‌دهد تا اسلايدها طبق نظر و سليقه شخصي تهيه شوند.
3ــ Template آسانترين راه طراحي اسلايد با استفاده از تمپليت انجام مي‌شود زيرا پاور پوينت با در اختيار

قرار دادن شكلها، عناوين و زمينه ‌هاي رنگي از قبل آماده شده تهيه اسلايد را سهل و آسان مي‌كند.
اولين اسلايد Title يا موضوع آن است. در اين اسلايد دو محل جهت تايپ تيتر اصلي و تيتر دوم وجود دارد كه با كليك ماوس در هر بخش مي‌توان عناوين را تايپ كرد. پاور پوينت مانند ديگر نرم ‌افزارهاي آفيس از امكانات جلوه‌ هاي ويژه گرافيكي، تعويض نوع خط و اندازه آن برخوردار است.

اسلايد دوم معمولاً به صورت ليست يك New Slide انتخاب مي‌شود. ازستوني و يا دو ستوني Bulleted List از منوي Insert محاسن اينگونه اسلايدها كوتاه كردن مطلب و ارائه توضيحات بيشتر توسط سخنران است.

اسلايدهاي تصويري، ويديويي، چارتهاي سازماني، نمودارهاي گرافيكي پيشرفت كار، نشان دادن مقدار فروش و سود و زيان از انواع ديگر اسلايدهاي از پيش تهيه شده در نرم ‌افزار پاور پوينت است.
چارت و نمودار و ارائه آمار و ارقام در هنگام نمايش اسلايد نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. نمودارهاي پاور پوينت در شكلهاي ساده و 3 بعدي و در فرمهاي مختلف مانند دايره، استوانه، هرم و مخروط مي‌توانند نشان داده شوند.

سخنران قادر است در هر بخش از متن و نوشته، عكس و ويديو با اضافه كردن صدا و موزيك به اسلايد نظر بينندگان و شنوندگان را بيشتر به موضوع سخنراني جلب كند. متحرك كردن متون و نوشته ‌ها در 3 مرحله ورود به صحنه، Custom تاكيد و جلب نظر مخاطب و خروج از اسلايد با استفاده از منوي Slide Show Animation انجام مي‌گيرد و از ديگر بخشهاي چشمگير پاور پوينت است. در مرحله انيميشن مي‌توان متن را به حرف، كلمه و جمله تجزيه كرد و آن را به پرواز درآورد، چرخانيد و يا محو كرد. انيميشن علاوه بر نوشته در چارت، عكس و ويديو هم قابل استفاده است.

اضافه كردن عكس و يا گرافيك به اسلايدهاي خالي با كمك دكمه سمت راست ماوس انجام مي‌شود. با انتخاب Background و باز كردن فولدر عكسها تصوير انتخاب شده وارد پس زمينه اسلايد خواهد شد.
هنگام سخنراني معطوف كردن توجه حضار به يك موضوع از اهميت خاصي برخوردار است. در زمان نمايش فشار دادن دكمه سمت راست ماوس به هر نقطه اسلايد منوي Pointer Options را باز مي‌كند (راه ميانبر استفاده همزمان از دكمه ‌هاي كنترل و P است) سخنران با انتخاب Pen مي‌تواند بر روي اسلايد خط و شكل كشيده و آن را پاك كند.

نگهداري و بايگاني اسلايد مانند ديگر نرم ‌افزارهاي ويندوز انجام مي‌گيرد و فايلهاي پاور پوينت با دنباله .PPT قابل شناسايي هستند. از فرمت‌هاي مختلفي كه پاور پوينت در بايگاني كردن اسلايد از آن استفاده مي‌كند فرمت اينترنت HTML است و قابليت ارسال اسلايد را به شبكه جهاني فراهم مي‌كند. اسلايدها همچنين در فرمت‌هاي گوناگون با دنباله JPEG, WMF, EPS,PICT و GIF نيز بايگاني مي‌شوند. در اين حالت اسلايد به عكس تبديل شده و خصوصيات نمايشي و انيميشن خود را از دست مي‌دهد.

تغيير زمان پخش و كم و زياد كردن مدت نمايش به دو صورت اتوماتيك و يا با قيد مدت تاخير در شروع اسلايد بعدي با كليك ماوس (شبيه نقشه ‌هاي هواشناسي در برنامه اعلام وضعيت جوي و پيش بيني هوا در اخبار تلويزيون) انجام مي‌گيرد.

پس از اتمام طراحي حذف، جابجايي و ترتيب نمايش اسلايد نيز امكان دارد. در هر زمان با مراجعه به منوي Slide Show, View Slides مي‌توان اسلايدها را در مانيتور به نمايش گذاشت و ايراد آنها را رفع كرد. در فاصله بين دو اسلايد هم قرار دادن جلوه ‌هاي گرافيكي ويژه ‌اي كه Slide Transition نام دارد سبب مي‌شود در فاصله نمايش بين دو اسلايد يك حركت گرافيكي و متحرك پخش شود.

چاپ اسلايد بر روي كاغذ و طلق جهت نمايش از از پروژكتور هم امكان پذير است. در اين نوع چاپ پرينترهاي قديمي ليزري و مركبي به دليل توليد گرماي بيش از حد قادر نيستند اسلايد را بر روي طلق چاپ كنند. پرينترها در حالت عادي و بدون انجام تغيير در تنظيم آن فقط نوشته‌ ها، گرافيك و عكس را چاپ مي‌كنند.

براي چاپ زمينه اسلايد بايد در بخش Print, Options كه در منوي Tools قرار دارد از كامپيوتر خواست تا طرح و رنگهاي پس زمينه را نيز چاپ كند.


موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “Power Point”