GPS چگونه كار مي كند؟

در این بخش در مورد تکنولوژی های مورد استفاده در دنیای کامپیوتر مطالبی خواهید خواند و می توانید در باره آن بحث کنید.
موضوع جدید ارسال پست
arashkhan
کاربر جدید
کاربر جدید
پست: 38
تاریخ عضویت: جمعه 30 مرداد 1383, 12:00 am
محل اقامت: مشهد
تماس:

GPS چگونه كار مي كند؟

پست توسط arashkhan »

GPS چگونه کار می کند؟ (قسمت اول)

نیاکان ما برای یافتن مسیر خود از راه های مختلفی استفاده میکردند .ساخت علایم راهنما٬ جهت یابی از روی ستارگان٬ استفاده از نقشه ها . ولی امروزه این کار بسیار آسانتر گشته...

سیستم موقعیت یابی جهاني يا (Global Positioning System(GPS در حقیقت مجموعه ای است از 27 ماهواره که به دور مدار زمین می گردند (24 ماهواره اصلی و 3 ماهواره در صورت پیش آمدن مشکل برای آنها.) این تاسیسات ابتدا تنها در اختیار ارتش بودند که به تدریج در اختيار عموم قرار گرفتند . هر یک از این ماهواره های 3000 الی 4000 پوندی (حدود 1.3 الی 1.8تن)- که صد البته به باطری خورشیدی نیز مجهزند- هر روز دو دور کامل دور زمین می زنند و مسافت 12000مایل (19300 کیلومتر ) را طی می کنند. ترتیب قرار گیری آنها به گونه ای است که در هر زمانی در هر نقطه از سطح زمین حداقل چهار ماهواره قابل رویت باشد.

تصویر

وظیفه دستگاه GPS پيدا كردن حداقل چهار عدد از این ماهواره ها٬ یافتن فاصله خود تا هر یک از آنها و استفاده از این اطلاعات برای یافتن مکانش است.
این عملیات بر اساس اصول ساده ای از ریاضیات به نام (1)Trilateration انجام می پذیرد.

تصور کنید شما در جایی ناآشنا هستید و - دور از جان- کاملا گم شده اید. در همین اوضاع شخصی را می بینید و می پرسید : می شود بگویید من کجا هستم؟ او جواب می دهد:
شما در 625 مایلی (حدود 1000 کیلومتر) شهر Boise هستید
دانستن این موضوع خوب است ولی به تنهایی کافی نیست.اگر این شهر را در مرکز دایره ای به شعاع 625 مایل فرض کنیم شما می توانید هر جایی بر روی محیط آن باشید.

تصویر

شما شخص دیگری را می یابید. سوال خود را تکرار می کنید و این جواب را می گیرید : شما در 690 مایلی (تقریبا 1110 کیلومتر) شهر Minneapolis هستید.
حالا شما دارید به یک نتیجه ای می رسید. اگر این اطلاعات را با هم ترکیب کنید شما دو دایره متقاطع می یابید. حالا شما می دانید اگر در 625 مایلی شهر Boise و 690 مایلی Minneapolis باشید باید بر روی یکی از این دو نقطه تقاطع باشید . شکل زیر را نگاه کنید

تصویر

اگر کسی دیگر فاصله شما را تا شهری به نام 615٬Tucson مایل (989 کیلومتر) اعلام کند تنها یکی از این دو احتمال باقی می ماند. حالا شما دقیقا می دانید که کجا هستید٬ شهر Denver

تصویر

این روش در فضای سه بعدی هم قابل اجراست منتها در فضای سه بعدی به جای دایره از کره استفاده می شود.

ادامه دارد...


--توضيحات------------------------------------------------
1) trilateration : روشی در نقشه برداری که در آن طول اضلاع یک مثلث اندازه گیری می شود (اغلب با وسایل الکترونیکی) و با استفاده از این مقادیر اندازه زوایا محاسبه می گردد (دایره المعارف بریتانیکا)


amir
مدیر سایت
مدیر سایت
پست: 1973
تاریخ عضویت: جمعه 28 فروردین 1383, 12:00 am
محل اقامت: اینترنت
تشکر کرده: 2 دفعه
تشکر شده: 8 دفعه
تماس:

پست توسط amir »

عاليه :wink:
arashkhan
کاربر جدید
کاربر جدید
پست: 38
تاریخ عضویت: جمعه 30 مرداد 1383, 12:00 am
محل اقامت: مشهد
تماس:

پست توسط arashkhan »

ممنون. خوشحالم كه خوشتون اومده.
arashkhan
کاربر جدید
کاربر جدید
پست: 38
تاریخ عضویت: جمعه 30 مرداد 1383, 12:00 am
محل اقامت: مشهد
تماس:

GPS چگونه كار مي كند؟ (فسمت دوم)

پست توسط arashkhan »

GPS چگونه كار مي كند؟ (قسمت دوم)

روش Trilateration در محيط سه بعدي اساسا چندان تفاوتي با محيط دو بعدي ندارد٬ ليكن تصور كردن آن ممكن است اندكي پيچيده باشد.

اگر شما از ماهواره «الف» 10مایل(1) فاصله داشته باشيد٬ مي توانید در هر جایی از سطح يك كره فرضي به شعاع 10 مايل به مركزيت آن قرار داشته باشيد. .و چنانچه بدانيد كه فاصله تان تا ماهواره «ب» 15 مايل است مي توانيد قسمت هاي مشترك دو كره (كه هريك از اين دو ماهواره مركز يكي از آنهاست) را در هم ادغام كنيد (بهتر بگويم٬ محل تلاقي دو كره را پيدا كنيد).
محل تلاقي اين دو كره٬ به شكل دايره اي كامل است. حال اگر ماهواره ديگري به آنها اضافه شود و مانند اين دو٬ كره اي به دور آن بكشيم (همان طور كه مي دانيد شعاع آن همان فاصله ما تا ماهواره مي باشد) دايره در دو نقطه قطع مي گردد. و از آنجايي كه سياره زمين خود مي تواند كره چهارم فرض شود تنها يك نقطه باقي مي ماند كه بر روي سطح زمين هم باشد. پس نقطه واقع در فضا را حذف مي كنيم.
در بخش اول فهميديم كه چهار ماهواره در روش GPS لازم است. پس ماهواره چهارمي چه شد؟ در اين باره در قسمتهاي بعدي بيشتر توضيح داده مي شود . براي الآن تنها كافيست بدانيد كه از اين ماهواره براي دقيق تر بودن محاسبات استفاده مي گردد.

خب٬ مثل اينكه توضيحات بالا زياد جالب نبود. مسلما توضيح اين موضوع بر روي شكل بهتر مي تواند باشد. اين فلش را ببينيد. توضيحاتش در زير آمده.

[flash width=400 height=300]http://static.howstuffworks.com/flash/gps-trilat.swf[/flash]

1) دستگاه گيرنده GPS براي آنكه بتواند مكانش را تعيين كند بايد فاصله خود را تا «سه ماهواره با مكان هاي مشخص» بيابد. (همانطور كه در بخش قبلي گفته شد GPS «روشي» است براي مكان يابي٬ نه نام خود دستگاه. در حقيقت اسم دستگاهي كه از اين روش استفاده مي كند٬ «گيرنده جي پي اس» است)
2) اگر اين دستگاه فاصله اش را تا ماهواره اي X مايل تخمين بزند٬ مي فهمد كه بايد جايي بر روي كره اي فرضي به شعاع X مايل به مركزيت آن ماهواره قرار داشته باشد.
3) چنانچه دستگاه گيرنده بتواند اين كار را در مورد دو ماهواره انجام دهد معلوم مي شود كه مكاني كه در آن قرار دارد بايد جايي بر روي يكي از نقاط تقاطع دو كره باشد.
4) نقاط نقاطع اين دو كره حلقه اي از مكانهاي احتمالي گيرنده جي پي اس تشكيل مي دهند.
5) با در نظر گرفتن كره دور ماهواره سوم (و نقاط تلاقي حلقه با آن) ٬ تعداد محل هاي احتمالي به دو عدد محدود مي گردد.
6) دستگاه نقطه واقع در فضا را ناديده مي گيرد٬ بنابراين تنها يك احتمال باقي مي ماند.
(فكر كنم متن انگليسي اش قابل فهم تر بود :!: )

پس دستگاه GPS براي حل محاسباتش بايد دو چيز را بداند:

1- محل قرار گيري حداقل سه ماهواره بر بالاي زمين.
2- فاصله شما ( يا خودش !) را تا هر يك از آنها.

همچنان ادامه دارد...

توضيحات-----------------------------
1)هر مايل حدودا 1.6 کیلومتر است.
ahwaz
کاربر جدید
کاربر جدید
پست: 7
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 17 شهریور 1383, 12:00 am

پست توسط ahwaz »

سلام اين مطلب از مجله .... برداشت شده درست نميگم؟
منبع رو هم ذكر كنيد بهتر ميشه :wink:
mehrdad-t
کاربر خیلی فعال
کاربر خیلی فعال
پست: 204
تاریخ عضویت: جمعه 9 آبان 1382, 12:00 am
تماس:

پست توسط mehrdad-t »


GPS 3D 1.20 (2096 KB)
این نرم افزار با اتصال به GPS مکان شما را به صورت سه بعدی برروی کره زمین نمایش می دهد . این نرم افزار بر روی سیستم عاملهای ویندوز 9x ,2000,xp قابل اجرا استچ
-------------------------------------------
GPS چيست ؟
GPS يعني سيستم موقعيت ياب جهاني اين سيستم تشكيل شده است از يك شبكه 24 ماهواره اي در مدار زمين كه توسط وزارت دفاع دولت آمريكا پشتيباني ميشود.

هـدف اصـلي و اولـيـه از طـراحـي GPS ، اهـداف نـظامـي بـوده امـا از ســال 1980 به بـعــد بـراي اسـتـفاده هاي غــير نـــــظامي نيز در دسترس قرار گرفت.

GPS در تمام شرايط بصورت 24 ساعت در شبانه روز و در تمام دنيا قابل استفاده مي باشد . و هيچ گونه بهائي بابت اين خدمات اخذ نمي شود.

GPS چطور كارمي كند ؟
ماهواره هاي GPS هر روز دوبار در يك مدار دقيق دور زمين ميگردند و سيگنال هاي حاوي اطلاعات را به زمين مي فرستند.

GPS براساس زمان مقايسه زمان ارسال و دريافت سيگنال توسط يك ماهواره كار مي كند . اختلاف زمان مشخص مي كند كه گيرندة GPS چقدر از ماهواره دور است . حال با انداره گيري مسافت از چند ماهواره گيرندة GPS ميتواند موقعيت كاربر را مشخص نموده حتي روي نقشه الكترو نيكي نمايش دهد.

يك گيرندة GPS بايستي حداقل سيگنالهاي 3 ماهواره را براي تعيين دقيق 2 موقعيت (طول و عرض جغرافيايي ) يك شيء دريافت نمايد و سيگنالهاي 4 ماهواره يا بيشتر ميتواند 3 موقعيت (طول و عرض جغرافيايي و ارتفاع ) را نشان دهد.

هم چنين ازGPS ميتوان براي اندازه گيري سرعت ، جهت يابي ، جستجو ، مسافرت طولاني ،‌رفتن به مقصد ، زمان طول و مغرب خورشيد و غيره نيز استفاده كرد .

سيستم ماهواره اي GPS:
24 مارهواره در بخش هاي مختلف فضاي زمين در مداري خاص با فاصله حدود 12000 مايلي بالاي سر ما قرار گرفته است.

آنها با يك سرعت ثابت در حركتند و در هر 24 ساعت دوبار دور زمين را با سرعتي معادل 7000 مايل در ساعت مي گردند.

ماهواره هاي GPS توسط انرژي خورشيد تغذيه ميشوند آنها مجهز به باطريهاي قابل شارژ اتوماتيك براي زمانهاي بارندگي يا خورشيد گرفتگي مي باشند.

yocket booster هاي كوچك روي هر ماهواره آنها را دريك مسير پروازي صحيح نگهداري مي كنند.

از ماهواره هاي GPS بيشتر بدانيد:

- اولين ماهواره GPS در سال 1978 با موفقيت به فضا پرتاب شد.
- درسال 1994 تمامي 24 ماهواره در مدار زمين قرار گرفت.
- هر ماهواره براي 10 سال مأموريت ساخته ميشود و پس از طي اين زمان حتماً بايستي ماهواره ديگر جايگزين گردد.
- وزن يك ماهواره GPS حدود 2000 پوند (معادل 907 كيلو گرم ) با 17 فوت عرض (18/5متر).
- قدرت انتقال آنها هم 50 وات يا كمتر مي باشد .

چگونه ميتوان يك GPS تهيه نمود ؟
چنانچه قصد خريد GPS را براي اولين بار داريد ما به شما اطلاعات مهمي را كه چه محصولاتي موجود بوده و مناسب كاربري در GPSS ميباشند را نشان مي دهيم.

در حقيقت دستگاه GPS با قيمت مناسب پيشنهادي ما Garmin Etrex با كابل مي باشد كه قيمت آن كمتر از 100 دلار آمريكاست اگر شما ساكن USA باشيد و نهايت 300 دلار آمريكا براي كشورهايي كه عوارض بالايي دارند باشد ، در انگليس نيز شما بايستي 110 دلار آمريكا بابت دستگاه GPSو 25 دلار نيز بابت كابل آن بپردازيد.

يك GPS دستي ارزان قيمت بدون هيچگونه نياز به LaptaP و با يك قيمت معقول قابليتهاي زيادي دارد.
هيچ بهايي بابت استفاده از خدمات GPS نبايستي توسط شما پرداخته شود . خدمات GPS توسط دولت آمريكا آماده شده و كاملاً مجاني مي باشد هم چنين دريافت اطلاعات توسط گوشي موبايل نيز ممكن ميباشد.

دسته بندي دستگاههاي GPS:
بطور كلي يك GPS را ميتوان از يكي از 3 گروه ذيل دانست.

GPS MOUSE : هيچ صفحه يا دكمه اي ندارد اما توسط يكpc Laptop با نرم افزار مربوطه قابل استفادة سرويس GPSS مي باشد.

دستگاههاي اين گروه مانند:

Garmin GPS 35
Delorme يا Rand Macnalley ( باقيمت هاي پايينتر)

قيمت اين GPS ها حدود 75 تا 150 دلار آمريكا متغير مي باشد. ولي فراموش نكنيد كه اين نوع GPS ها حتماً به Laptop pc نياز دارند.

Hand-Held GPS: اين نوع دستگاهها مي توانند بصورت سيار مورد استفاده قرار گيرند آنها خودشان يك‌صفحه كوچك جهت نمايش اطلاعات و چند دكمه دارند و در شكل ها و تركيب هاي مختلفي عرضه مي‌شوند و هيچگونه نيازي بهLaptop ندارند. كه بطور مثال ميتوان مدل‌هاي با قيمت پائين Garmin شبيه Etrex, GPS12*l , GPS12 يا مدل هاي 315, 310 ازMagellan را نام برد. تعدادي از اينها يك رابط NMEA و يك كابل رابط دارند قيمت با كابل ممكن است حدود 210 دلار به بالا باشد و ممكن است بعضي از كشورها ارزانتر هم موجود باشد.

يك GPS دستي ارزان قيمت با يك كابل رابط براي انتخاب و آغاز كار با GPS مناسب ميباشد, حتي براي سرگرمي يا كار يا آشنايي شما با طرز كار و خدمات GPS.

High-End GPS products: اين دستگاهها شامل يك صفحه نمايشگر بزرگتر و تعدادي نقشه ميباشند و در بعضي از آنها شما بايستي مبلغ بيشتري جهت نقشه ها بپردازيد.

قيمت اين دستگاهها ممكن است بسته به نوع محصول بالاتر از 1500 دلار آمريكا باشد كه نمونه هايي از آن مانند Blaupunkt PhihPs و Alpine ميباشد.

چه نوع GPS هايي مردم خريداري نموده اند ؟

در اينجا يك نمودار فروش انواع GPS در سال 200۴ , 2000 آورده شده است .

اين آمار براساس اطلاعات 100 مركز خدمات فروش دستگاههاي GPS ميباشد .

اين تحقيق كوچكي است ولي می تواند نشانگر خوبي از آمار فروش باشد . نشان ميدهد چطور مدل هاي Garmin بر تسلط خود بر انواع ديگر ادامه مي دهد .

البته به كمك GPS هاي دستي Etrex .

اين آمار هم چنين صعود تعدادي محصولات GPS Mouse شيبه Lassen Axiom Pharos , Holux , Haicom , Deluo و غيره.همراه با Delorme (Rockwell) .Rand Mcnalley(talon/NaVman) و , Pioneered در آمريكا را نشان مي دهد.

ديگر انواع GPS شامل: Eagle , Lowrance , Furuno , San jose , Silva , Smile , Trimble , Motorola.

كجا مي توانيم يك GPS تهيه كنيم ؟
امروزه سريعترين روش براي پيدا كردن يك عرضه كننده GPS مي تواند از طريق موتور جستجوگر Altavista باشد با نوشتن كلمه “ gps” در محل جستجوي اين سايت.

اما اگر نتوانستيد يك توزيع كننده GPS در كشورتان پيدا كنيد سعي كنيد به يكي از ليست هاي ذيل كه توزيع كننده هاي جهاني GPS ميباشند ارتباط برقرار نمائيد . آنها ممكن است از طريق email مشكل شما را حل نمايند يا اينكه كسي شما را در خصوص مشكلتان كمك نمايد .

اگر شما سايت GPSS Links pages را ببينيد شما يك طيف وسيعي از انواع GPS و مدل هاي آنرا كه قابل كار با GPS ميباشد را خواهيد پيدا كرد . كه اكثر آنها از نوع Garmin‌ ميباشد.

arashkhan
کاربر جدید
کاربر جدید
پست: 38
تاریخ عضویت: جمعه 30 مرداد 1383, 12:00 am
محل اقامت: مشهد
تماس:

پست توسط arashkhan »

ahwaz نوشته شده:سلام اين مطلب از مجله .... برداشت شده درست نميگم؟
منبع رو هم ذكر كنيد بهتر ميشه :wink:

سلام
خير دوست عزيز٬ اگر آدرس عكس ها را نگاه كنيد مي توانيد بفهميد. مجله ها معمولا ترجمه بهتري دارند.مي خواستم منبع را در قسمت آخر ذكر كنم (!) ولي خب... اين مطلب با عنوان«How GPS Receivers Work» از سايت زير برداشته شده:

http://electronics.howstuffworks.com/gps.htm

صفحه اصلي :

http://www.howstuffworks.com

از آقاي mehrdad-t هم متشكرم. جالب بود.
arashkhan
کاربر جدید
کاربر جدید
پست: 38
تاریخ عضویت: جمعه 30 مرداد 1383, 12:00 am
محل اقامت: مشهد
تماس:

پست توسط arashkhan »

ضمنا در بخش اول به اشتباه نوشته شده : «هر یک از این ماهواره های 3000 الی 4000 پوندی ...... مسافت 12000 مایل (19300 کیلومتر ) را طی می کنند.» همون طور که آقا مهرداد فرمودند درستش ارتفاع 12000 مایلی است. ببخشيد...
arashkhan
کاربر جدید
کاربر جدید
پست: 38
تاریخ عضویت: جمعه 30 مرداد 1383, 12:00 am
محل اقامت: مشهد
تماس:

GPS چگونه کار می کند؟ (قسمت آخر)

پست توسط arashkhan »

GPS چگونه کار می کند؟ (قسمت سوم و آخر)

دستگاه جی پی اس اطلاعات مورد نیاز خود را توسط امواج رادیویی فرکانس بالا و با توان کم دریافت می کند. بعضی جی پی اس ها چندین گیرنده دارند بنابراین می توانند در یک لحظه سیگنالهای چند ماهواره را دریافت کنند.همانطور که می دانید امواج رادیویی سرعتی معادل سرعت نور دارند. دستگاه جی پی اس با اندازه گرفتن مدت زمانی که مخابره پیغام طول کشیده می تواند بفهمد که سیگنال چه مسافتی را طی کرده تا پیغام دریافت شود.

در یک زمان معین٬ ماهواره ای پیغامی طولانی به نام عدد شبه تصادفی (Pseudo-random code) را مخابره می کند. دستگاه جی پی اس هم دقیقا در همين زمان شروع به دريافت اين امواج مي كند. هنگامی که سیگنال ماهواره به جی پی اس می رسد نسبت به زمانی که دستگاه این کار را شروع کرده مقداری تاخیر دارد. این تاخیر همان مقدار زمانی است که سیگنال در راه بوده. جی پی اس این زمان را در سرعت نور ضرب می کند تا مقدار فاصله طی شده توسط سیگنال ( و در حقیقت فاصله خود تا ماهواره) را بیابد.

برای انجام درست این محاسبات ساعت جی پی اس و ماهواره ها باید با یکدیگر یکی باشند. در اين صورت نه تنها باید روی همه ماهواره ها ساعت اتمی نصب نمود بلکه دستگاه های جی پی اس هم باید ساعت اتمی داشته باشند.حال آنکه قیمت این ساعتها بین50000 تا 100000 دلار است! (ديروز قيمت دلار حدود 875 تومان بود!) سیستم موقعیت یاب جهانی راه حلی زیرکانه و موثر برای این مشکل دارد. درست است که هر یک از ماهواره ها ساعت اتمی دارند ولی در عوض در دستگاه های گیرنده جی پی اس از یک ساعت کوارتز معمولی استفاده می شود که مرتبا در حال ریست شدن و تنظيم خودش است . ‌جی پی اس سیگنالها را از چهار ماهواره ( یا بیشتر) دریافت کرده و با آن میزان خطای خود را اندازه می گیرد.

تصویر

همانطور که گفته شد چنانچه شما فاصله خودتان را تا چهار ماهواره بدانید می توانید چهار کره رسم کنید که تنها در یک نقطه یکدیگر را قطع کنند.سه کره حتما یکدیگر را قطع می کنند حتی اگر مسافتها اشتباه اندازه گیری شده باشد اما در صورت اشتباه در مسافتها٬ چهار کره یک نقطه تلاقی پیدا نمی کنند.دستگاه جي پي اس مي تواند محاسباتی انجام دهد تا اين چهار کره تنها يک نقطه مشترک پيدا کنند. گيرنده مدام ساعت خود را ریست و تنظيم مي کند تا با ماهواره هماهنگ باشد. اين عمل مدام تکرار ميشود و باعث ميگرد که دقت ساعت آن بسيار به ساعت اتمی ماهواره نزديک شود.

جی پی اس باید مکان این ماهواره ها را هم بداند . البته این کار چندان سخت نیست زیرا این ماهواره ها در ارتفاع زیاد و مدار های مشخصی حرکت می کنند. دستگاه تنها از یک تقویم استفاده می کند که مکان ماهواره های جی پی اس را در هر زمانی مشخص می کند.
البته مشکلاتی هم هست. مثلا برخی عوامل مانند جاذبه خورشید و یا ماه اندکی بر روی مدارهای ماهواره ها تاثیر می گذارند. يا اينكه این سیستم فرض می کند که امواج رادیویی از جو زمین با سرعتی معادل سرعت نور عبور می کنند. ولی در حقیقت جو زمین سرعت امواج الکترو مغناطیسی را مقداری کند می کند مخصوصا هنگامی که امواج از لایه های یونسفر(1) و تروپوسفر(2) عبور می کنند.تاخير به وجود آمده بسته به اين که شما در کجاي زمين باشيد تغيير مي کند و اين امر خود باعث سخت تر شدن انجام محاسبات ميگردد.همچنين بعضی اشيا و ساختمان ها مانند آسمانخراشها مي توانند در يافتن فاصله اشکال ايجاد کنند. ضمنا گاهی ماهواره ها اطلاعات اشتباهی درباره تاريخ ارسال مي کنند که خود موجب خطا در يافتن محل آنها مي شود.Differential GPS يا DGPS روشيست براي حل کردن اين مشکل. در این روش يک ايستگاه ثابت واقع بر روي زمين ميزان خطا را محاسبه ميکند. از آنجایی که گيرنده موجود در ايستگاه موقعیت جغرافیایی خودش را ميداند ميتواند به سادگی ميزان خطا را اندازه بگيرد. ايستگاه با فرستادن اموج راديويي به جی پی اس های مجهز به DGPS ميزان خطا در آن منطقه را برای آنها مشخص مي کند. اين عمل باعث مي شود که گيرنده هاي DGPS بسيار دقيقتر از جی پی اس هاي معمولی عمل کنند.

دستگاه جی پی اس می تواند علاوه بر طول و عرض جغرافیایی٬ ارتفاع از سطح دریا را هم بیابد. این کار به کمک ماهواره چهارم امکان پذیر است. اکثر این دستگاه ها موقعیت جغرافیایی را بر روی نقشه ای که در حافظه دارند نشان می دهند.شما ميتوانيد از نقشه های موجود در داخل حافظه جي پي اس استفاده کنيد، آنها را از کامپيوتر به آن منتقل کنيد يا حتی نقشه منطقه مورد نظرتان را خريداری کنيد.

تصویر

جی پی اس هاي جديد مي توانند علاوه بر دادن مختصات جغرافیایی بسياري از اطلاعات ديگر را هم به شما بدهند٬ از جمله:
مقدار مسافت طی شده (مسافت سنج)
مدت زماني که مسافرت شما طول کشيده
سرعت شما (سرعت سنج)
سرعت متوسط شما
علامتی که محل دقیقتان را بر روی نقشه نشان مي دهد
و اين که اگر با سرعت فعليتان پيش برويد بعد از چه مدتی به مقصد مي رسيد.

که البته براي مورد آخر شما بايد مختصات جغرافیایی مقصدتان را به دستگاه بدهيد.

خوب، بالاخره تمام شد. براي کسب اطلاعات بيشتر همون طور که قبلا گفته شد مي توانيد سری به سايت How stuff works بزنيد.

http://www.howstuffworks.com

موفق باشيد.

توضيحات----------
1) Ionosphere: (یون کره) قسمتی از جو زمین که از ارتفاع 70 الی 500 کیلومتری ادامه دارد. این لایه حاوی یون ها و الکترونهای آزاد است که موجب انکسار یا برگشت امواج الکترو مغناطيسى می گردد.
Glossary of Telecommunication Terms-Federal Standard 1037C

2)Troposphere: پایین ترین لایه جو زمین که در آن میزان تغییرات دما در اثر افزایش ارتفاع محسوس است. این لایه جایی است که ابرها در آن تشکیل می گردند و جریان های همرفتی گرما را منتقل می سازند٬ لایه ای از اتمسفر بین سطح زمین و لایه استراتوسفر که در آن دما با افزایش ارتفاع کاهش می یابد و حاوی حدود 80 درصد توده های هوایی است. اين لايه بين 10 تا 18 كيلومتر ضخامت دارد.
Glossary of Telecommunication Terms-Federal Standard 1037C
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “تکنولوژی ها”