معرفی گوشی I-Mate JASJAR

معرفی و گوشی های مبايل
موضوع جدید ارسال پست
PcBoyIr
مدیر سایت
مدیر سایت
پست: 1534
تاریخ عضویت: دوشنبه 20 تیر 1384, 12:00 am
محل اقامت: مشهد
تشکر کرده: 1 دفعه
تشکر شده: 2 دفعه
تماس:

معرفی گوشی I-Mate JASJAR

پست توسط PcBoyIr »

I Mate JAS JAR

تصویر


آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

_ گوشی موبایل

_ 2 عدد قلم

_ کیف حمل گوشی

_ باتری

_ هدست استریو

_ کابل ارتباطی USB

_ شارژر

_ CD برنامه های گوشی

_ راهنمای مصرف کننده

_ راهنمای اولیه و سریع برای استفاده از گوشی



این گوشی (اجازه دهید تا به جای کامپیوتر جیبی از نام گوشی استفاده نماییم) یکی از گوشی هایی می باشد که ماه ها و یا حتی سال ها کاربران علاقه مند به کامپیوترهای جیبی با نرم افزارهای مایکروسافت ، انتظار تولید شدن آن را داشتند .

شخص بیل گیتس نیز خود برای معرفی نسخه ی جدید ویندوز مخصوص موبایل (Windows Mobile5) که سریع تر ، با ثبات تر ، قابل ادراک تر ، پخته تر و کارآمدتر از نسخه های قبلی می باشد از این گوشی استفاده کرد .

این دستگاه توسط دو کارخانه I Mate با نام Jas Jar و HTC با نام HTC Universal تولید و به بازار عرضه شده که تفاوت های کمی از نظر لوازم جانبی موجود در سبد و برنامه های از پیش نصب شده برروی گوشی با هم دارند .


با این که این گوشی بی نهایت جالب می باشد ولی اجازه دهید تا اول به سراغ لوازم جانبی موجود در بسته ی آن برویم و بعد از آن به بررسی خود گوشی بپردازیم .
همان طور که اشاره شد 2 قلم در بسته ی دستگاه موجود می باشد که در اصل یکی به عنوان یدک دیگری استفاده خواهد شد . طول این قلم ها 95 میلی متر می باشد و کمی با قلم دیگر گوشی های قلم دار متفاوت می باشند چرا که شکل آن ها گرد و یا استوانه ای نمی باشد بلکه به صورت 4 گوش می باشند ! سطح بالایی و پایینی قلم از جنس پلاستیک و مشکی رنگ می باشد و سطح میانی آن از یک نوع فلز سبک است . البته شکل آن طوری می باشد که با نوشتن نمی توان خیلی آن را به خوبی معرفی نمود پس توصیه می کنیم که به عکس آن که در زیر قرار گرفته است توجه نمایید که خود گویای همه چیز خواهد بود ؛ البته این قلم ها با اندازه ی کوچک شان از نظر کارآیی بسیار عالی می باشند و از کارکردن با آن ها خسته نخواهید شد .


در مورد کیف این گوشی باید اشاره کرد که هیچ نوآوری خاصی در آن مشاهده نمی شود و بسیار ساده و معمولی به نظر می رسد که این باعث می شود تا کاربران یا از کیف این گوشی استفاده نمایند و یا یک کیف بهتر با هزینه ی شخصی برای گوشی خود تهیه نمایند .

نکته جالب وجود یک صفحه ی محکم در لایه میانی این کیف است که از برخورد مستقیم اشیاء با صفحه نمایشگر جلوگیری می کند ولی با این حال باز هم قسمت هایی از دستگاه توسط کیف پوشیده نمی شوند که این قضیه اصلاً جالب به نظر نمی رسد . نکته منفی دیگر این کیف عدم بهره مندی آن از یک وسیله برای بستن به کمربند شلوار و یا حتی یک قلاب به همین منظور می باشد .

در مورد هدست استریو دستگاه نیز باید اشاره کرد که نوع فیش آن 3.5 میلی متری می باشد که این قضیه یک امتیاز مثبت برای این گوشی محسوب می شود زیرا کاربر می تواند از هر یک از هدفون های خانگی خود که همگی 3.5 میلی متری می باشند ، استفاده نماید . برروی هدست ارائه شده در جعبه این گوشی یک قسمت کنترل وجود دارد که می توانید از طریق آن صدا و یا قطع و وصل شدن مکالمه را تنظیم نمایید . در آخر باید اشاره نمود با وجود شکل نامأنوس گوشی های این هدست ، باز هم آن ها درون گوشی کاربر ، به خوبی جای می گیرند و مشکلی ایجاد نخواهند کرد .


کابل USB ارتباطی گوشی نیز از عادی ترین انواع آن ها می باشد که یک سر آن به کامپیوتر وصل می شود و از نوع USB است و سر دیگر آن که به گوشی متصل می شود از نوع Mini USB می باشد که طول آن 120 سانتی متر می باشد .


شارژر دستگاه نسبتاً کوچک می باشد که طول سیم آن 175 سانتی متر است و هیچ چیز خاص دیگری درباره آن وجود ندارد . همان طور که مشاهده کردید لوازم جانبی موجود در بسته ی گوشی بسیار معمول و مطابق روال تمام گوشی ها می باشد و نکته ی خاص بارزی در آن وجود ندارد .



طراحی ظاهر گوشی (Design) :

اگر مایل به خرید این گوشی جیبی می باشید (و یا آن را خریده اید) بهتر است اول یک سوال از شما پرسیده شود و سوال این است که آیا مایل به خرید یک دستگاه کامپیوتر جیبی می باشید که در جیب جا نشود ؟! حتماً منظور از مطرح شدن این سوال را متوجه شده اید . بله این گوشی بسیار بزرگ می باشد و بهتر است به جای یک کامپیوتر جیبی (PPC) به آن واژه یک Communicator پیشرفته اطلاق شود !


ابعاد گوشی 127.7x81x25 میلی متر می باشد و وزن آن 285 گرم است ! البته اگر ابعاد گوشی را با دیگر گوشی های (کامپیوتر جیبی) دارای صفحه نمایشگر VGA مقایسه کنید فقط یک پارامتر که آن هم ضخامت این گوشی است ، غیرمعمول می باشد (البته وزن زیاد گوشی هم یک مورد غیرمعمول می باشد)

البته همان طور که می دانید ضخامت زیاد این گوشی مربوط به وجود صفحه کلید سخت افزاری آن می باشد . ولی در کل اصلاً فکر گذاشتن این دستگاه را در جیب به ذهن راه ندهید !


در جدول زیر می توانید مقایسه ابعاد این گوشی را با چند گوشی دیگر مشاهده نمایید .


Competing Pocket PC
Dimensions (in / mm)
Weight (oz / g)

Asus MyPal A730
4.65 x 2.87 x 0.67
118 x 73 x 17
6.0
170

Dell Axim X50v
4.68 x 2.87 x 0.67
119 x 73 x 17
6.3
179

FSC Pocket LOOX 720
4.80 x 2.83 x 0.59
122 x 72 x 15
6.0
170 (approx.)

HP iPAQ hx4700
5.16 x 3.03 x 0.59
131 x 77 x 15
6.6
187

i-mate JASJAR
5.00 x 3.19 x 0.98
127 x 81 x 25
10.0
285

T-Mobile MDA Compact
4.25 x 2.28 x 0.70
108 x 58 x 18
5.3
150

T-Mobile MDA II
5.12 x 2.76 x 0.74
130 x 70 x 19
6.5
185




با وجود سایز بزرگ این گوشی ، طراحان هوشمند آن از رنگ خاکستری تیره براق در این گوشی بهره برده اند تا شاید کمی آن را کوچک تر نشان دهد ! شرح ظاهر پیچیده ی این گوشی به خاطر قابلیت چرخشی آن کمی سخت می باشد .

این دستگاه از دو بخش تشکیل شده است که با یک لولا به هم متصل می باشند ، بخش بزرگتر که در زیر قرار گرفته شامل صفحه کلید می باشد و بخش کوچک تر که در بالا قرار گرفته همان صفحه نمایشگر می باشد که قادر به چرخیدن است . این چرخیدن صفحه نمایشگر باعث می شود تا بتوانید به دو صورت از این گوشی استفاده نمایید یکی دقیقاً همانند کامپیوترهای کیفی یا "Lap top" و کنترل و توسط صفحه کلیدسخت افزاری از آن استفاده کنید و روش دیگر همانند دیگر کامپیوترهای جیبی می باشد که می توانید از قلم و صفحه نمایشگر لمسی آن بهره مند گردید . با این حال عکس ها گویای همه چیز می باشند :

در هنگامی که گوشی بسته می باشد دو قسمت روی هم قرار گرفته با هم جفت نمی شوند و این قضیه باعث می شود تا به راحتی دو قسمت از هم باز شوند و صفحه نمایشگر نمایان شود و باید توجه داشت تا کاملاً باز نشود ؛ نمی توان با آن توسط قلم کار کرد و اگر هم کامل باز شود باز هم به خوبی با قلم نمی توان با آن کار کرد زیرا با فشار دادن قلم برروی صفحه نمایشگر دستگاه به عقب خمیده می شود و عملاً استفاده از قلم در این حالت که شبیه به قرار گرفتن به صورت Lap top است غیرممکن می باشد .

اگر درب صفحه نمایشگر را 180 درجه بچرخانیم و دستگاه را ببندیم ظاهر دستگاه همانند دیگر کامپیوترهای جیبی (Pocket PC) خواهد شد و صفحه نیز به صورت خودکار از حالت "Land Scape" به حالت معمولی یا "Portrait" درمی آید . البته بعد از روزها استفاده از گوشی با این حالت باز هم نمی توان به کارکردن با آن خو گرفت و عادت کرد زیرا وزن دستگاه بسیار زیاد می باشد (در حدود 300 گرم) همان طور که متوجه شده اید کار با این گوشی برای آقایان سخت می باشد حال تصور کنید که یک کاربر خانم بخواهد از این گوشی استفاده کند !

در مورد طراحی ظاهری دستگاه نیز باید اشاره نمود که وقتی دستگاه به صورت بسته شده در پیش روی شما قرار دارد اولین چیزی که به چشم می خورد نوشته "I Mate" به رنگ آبی روشن می باشد ، یک بلندگو نیز در این قسمت قرار دارد . اگر دستگاه را برگردانید در سمت دیگر دوربین دستگاه و فلاش (یک LED قوی و نه فلاش !) آن را مشاهده خواهید نمود ، همچنین کاور مشکی رنگی با سطح خشن در زیر دوربین وجود دارد که از سُرخوردن دستگاه از دستان کاربر و یا روی میز جلوگیری می کند که وظیفه پوشاندن باتری و محل قرارگیری سیم کارت را نیز به عهده دارد .

در قسمت کناره ای دستگاه که در هنگام استفاده از دستگاه به صورت Lap top رو به روی کاربر قرار می گیرد 3 دکمه و 1 دکمه کشویی تنظیم میزان صدا وجود دارد که 2 عدد از آن 3 دکمه به دلخواه کاربر می توانند تنظیم گردند ولی به طور پیش فرض یکی به منظور فعال سازی دوربین ، دیگری به منظور ضبط صدا و آخری برای روشن کردن نور زمینه به کار می رود . همچنین 2 بلندگو نیز در 2 منتهی الیه این قسمت وجود دارند .

قسمت های جانبی این گوشی کمترین دکمه های کنترلی را در خود جای داده اند به نحوی که هیچ دکمه ای در سمت راست مشاهده نمی کنید ولی در قسمت چپ دکمه روشن و خاموش و شیار قرارگیری کارت SD قرار دارد .

با نگاه کردن به قسمت کناره ای پشت دستگاه ، دقیقاً پشت یک دستگاه کامپیوتر Lap top برای تان تداعی خواهد شد که یک خروجی هدفون استاندارد ، یک دکمه "Soft Reset" و محل اتصال به کابل ارتباطی ( که البته برای شارژ کردن دستگاه نیز کاربرد دارد ) از نوع Mini USB آن جا واقع شده اند .

برروی لولا دو دکمه ی سبز (برای برقراری تماس) و قرمز (برای قطع کردن تماس) وجود دارند و در سمت دیگر دو قسمت مربوط به اتصال به آنتن خارجی و محل قرارگیری قلم دستگاه واقع شده اند .

البته تعداد کل دکمه های این گوشی به همین چند دکمه اشاره شده محدود نمی گردد و هنوز دو قسمت هستند که درباره آن ها صحبت نشده است ، یکی صفحه کلید گوشی و دیگری دکمه های قرار گرفته در مجاورت صفحه نمایشگر آن . اول از همه دو لایه ی پلاستیکی در پایین صفحه کلید به چشم می خورد که وظیفه آن ها این است که از برخورد صفحه کلید با صفحه نمایشگر جلوگیری می کنند تا احیاناً برروی صفحه نمایشگر خط و یا خشی نیفتد . دو چراغ از نوع LED نیز در دو منتهی الیه لولا قرار دارند که وقتی سمت چپی به رنگ های سبز وآبی شروع به چشمک زدن می کند یعنی فعالیت های بی سیم گوشی در حال اجرا می باشند و وقتی LED سمت راستی با رنگ های سبز ونارنجی شروع به چشمک زدن می کند بدین معناست که یا دستگاه در حال شارژ است و یا قرار ملاقات دارید و یا زنگ دستگاه شما را از یک مسأله با خبر می سازند .

میکروفون دستگاه نیز در یک شیار کوچک در کنار کلید سبز صفحه کلید پنهان شده است ، یک حفره دیگر نیز در بالای دکمه سبز دستگاه قرار دارد که در نگاه اول به نظر دکمه مخصوص "Reset" دستگاه می باشد ولی در اصل حسگر (Sensor) نور برای فعال شدن نور پس زمینه صفحه کلید می باشد ، یعنی وقتی فضای اطراف ، تاریک باشد به صورت خودکار چراغ پس زمینه صفحه کلید روشن می شود .

حال بهتر است به قسمت اصلی گوشی یعنی صفحه نمایشگر آن بپردازیم .صفحه نمایشگر گوشی از نوع VGA و 3.6 اینچی می باشد . در قسمت بالای صفحه نمایشگر نیز یک سوراخ وجود دارد که نقش آیفون (Speaker) گوشی را ایفا می کند و در جهت مخالف یعنی زیر صفحه نمایشگر کلیدهای 5 جهته (4 جهت اصلی و یکی تأیید) و یک دوربین به منظور برقراری تماس های ویدئویی وجود دارد .



در کل طراحی این گوشی بسیار زیبا و مناسب می باشد و رنگ خاکستری تیره جذابیت خاصی به این گوشی بخشیده است . کیفیت مونتاژ گوشی بسیار عالی می باشد اصلاً مواد با کیفیت نامناسب در آن به کار نرفته است . سوالی که مطمئن هستم ذهن شما را مشغول به خود کرده است این است که آیا لولا و قسمت هرز گرد (که صفحه نمایشگر را می چرخاند) به اندازه کافی قوی هستند و بعد از مدت طولانی استفاده مداوم از گوشی دچار لقی و یا حتی خراب نخواهند شد ؟

در مدت کوتاهی که این گوشی آزمایش گردید چنین اتفاقی پیش نیامد و تا مدتی طولانی که از این گوشی استفاده نشود نمی توان به این سوال جواب داد !



صفحه کلید (Keyboard) :

می توان اشاره کرد که صفحه کلید این گوشی یکی از بهترین و یا حتی بهترین صفحه کلید کامل (QWERTY) موجود در میان انواع کامپیوترهای جیبی (Pocket PC) که بر مبنای سیستم عامل ویندوز موبایل کار می کنند ؛ می باشد . کلیدها از نوع میکرو سویچ (Micro Switch) می باشند که این خود یک مزیت به شمار می آید زیرا این نوع کلیدها با دوام تر می باشند و حتی تایپ کردن توسط آن ها بسیار راحت و لذت بخش می باشد .

تنها ضعف صفحه کلید گوشی صدای کلیدها به هنگام فشاردادن شان می باشد که کمی آزار دهنده می باشد و این قضیه در محیط های ساکت بسیار نمود پیدا می کند و کلافه کننده می شود . صفحه کلید گوشی از 62 دکمه تشکیل شده است که در 6 ردیف چیده شده اند ، عرض کلیدها معمولاً 8.5 یا 9.5 میلی متر می باشد ولی با این حال بعضی کلیدها از این قاعده مستثنی می باشند .

فاصله ی بین ، بسیار کمتر از موارد مشابه می باشد . برروی کلیدهای "F" و "J" دو برآمدگی وجود دارد که بتوان بدون نگاه کردن به صفحه کلید با آن به راحتی تایپ نمود .

صفحه کلید از دو نوع کلید تشکیل شده است یکی کلیدهای عملیاتی و دستوری و دیگری کلیدهای مخصوص اعداد و حروف . در کل 12 کلید عملیاتی که شامل کلیدهای سبز و قرمز نیز می باشند در صفحه کلید گوشی واقع شده اند همچنین دو کلید نیز در طرفین کلید سبز و قرمز وجود دارند که علامت شان دو خط افقی می باشد و برای کنترل کردن برنامه ها به کار می روند .

کلید "Function" نیز برای استفاده از سمبل هایی که به صورت قرمز در کنار برخی از کلیدها نوشته شده به کار می رود . لازم به تأکید است که نور قرمز ( قرمز مایل به نارنجی رنگ ) پس زمینه صفحه کلید بسیار عالی و مناسب می باشد و در محیط های کم نور و یا بدون نور بسیار کارآمد می باشد . مدت فعال ماندن این نور نیز قابل تنظیم می باشد .

وقتی که دستگاه برروی میز قرار دارد به راحتی با 4 انگشت می توان با آن تایپ نمود و حتی اگر گوشی را در دستان خود نگه دارید می توانید به راحتی با دو انگشت شست خود اقدام به تایپ نمودن نمایید . البته باید اشاره نمود که برای ورود (تایپ) اطلاعات حجیم بهتر است از این گوشی استفاده نکنید زیرا بعد از مدت طولانی تایپ مداوم با آن خسته خواهید شد (البته باز هم به انتخاب خودتان بستگی دارد) ولی برای مواردی همانند چت کردن و یا ورود اطلاعات کم برای استفاده کردن از این گوشی هیچ شکی به دل خود راه ندهید .

البته نقص هایی جزئی نیز در طراحی این صفحه کلید وجود دارد مثلاً وجود یک کلید "Shift" که آن هم در سمت چپ قرار گرفته و نکته ی دیگر صدای صفحه کلید است که قبلاً به آن اشاره شد ، همچنین چون کلید "Space" به اندازه دو کلید معمولی می باشد ، دو میکروسویچ نیز در زیر آن قرار دارد و گاهی با فشردن این کلید به جای یک فاصله دو عدد فاصله میان حروف می افتد . در کل صفحه کلید این گوشی بسیار خوب و مناسب می باشد و مطمئناً قابل رقابت با دیگر هم نوعان خود می باشد .

ویژگی های دیگر گوشی :

باید اشاره کرد که این گوشی خصوصیاتی دارد که هرگز نمی توان منکر آن ها شد ولی قیمت گزاف این گوشی که حدوداً 2 یا 3 برابر قیمت یک کامپیوتر جیبی دیگر می باشد ، انتظارات زیادی از این گوشی ایجاد می کند . حال بهتر است نیم نگاهی به ویژگی های دیگر این گوشی بیندازیم .

پردازشگر (CPU) دستگاه 520 مگاهرتزی می باشد و این سوال را در ذهن به وجود می آورد که چرا با این قیمت پردازشگر دستگاه 624 مگاهرتزی نمی باشد . همچنین با قابلیت های جدید ویندوز موبایل نسخه 5 ( یا همان 2005 ) دیگر 64 مگابایت RAM و 128 مگابایت حافظه ROM نکته ی چندان جالب و متمایزی به حساب نمی آید .

صفحه نمایشگر گوشی :

صفحه نمایشگر این گوشی از نوع TFT می باشد و با رزولوشن 640x480 پیکسلی قابلیت نمایش 65000 رنگ را دارد و قطر آن 3.6 اینچ یعنی حدود 91.4 میلی متر می باشد . نور پس زمینه صفحه کلید نیز به صورت دستی تا 10 درجه مختلف قابل تنظیم می باشد ولی متأسفانه تنظیم نور به صورت خودکار نمی باشد . تصاویر در این صفحه نمایشگر بسیار واضح و شفاف به نظر می رسند .


قابلیت های صوتی :

ویژگی های صوتی این دستگاه نیز کاملاًخوب و مناسب می باشند و برخلاف دیگر کامپیوترهای جیبی که حداکثر از یک یا دو بلندگو (Speaker) بهره می برند ، این گوشی از 3 بلندگو بهره می برد که دو بلندگوی قرار گرفته در قسمت جلویی گوشی به صورت استریو می باشند .

حداکثر صدای گوشی کاملاً در حد مطلوب می باشد و این قضیه وقتی بیشتر نمود پیدا می کند که از هدست گوشی استفاده نمایید . اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم وقتی صدای بلندگو در بالاترین حد می باشد صدا بسیار رسا می باشد ولی کیفیت پخش افت می کند که در برخی مواقع کمی آزار دهنده می باشد .

میکروفون دستگاه نیز برای ضبط صدای اطراف بسیار عالی می باشد . صدای خروجی از قسمت هدست نیز بسیار عالی است همچنین می توانید از هدفون های خانگی خودتان برای گوش کردن به موسیقی های دستگاه استفاده نمایید .( خروجی هدست گوشی 3.5 میلی متری می باشد ) .



ارتباط دستگاه با کامپیوتر :

اتصال گوشی به کامپیوتر نیز توسط کابل USB می باشد ( نسخه 1.1 ) همچنین پورت مادون قرمز (Infrared) دستگاه هم که از نوع (Fast Infrared یا FIR ) می باشد تا سرعت 4 مگابایت در ثانیه پشتیبان نقل و انتقال اطلاعات خواهد بود که البته در عمل هرگز به این سرعت دست پیدا نخواهد کرد !

از دیگر وسایل ارتباطی گوشی که از نوع بی سیم هم می باشند Blue Tooth و Wifi هستند . بلوتوث دستگاه نسخه 1.1 می باشد و به خوبی و بدون مشکل کار می کند ، Wifi دستگاه نیز همانند بلوتوث بدون مشکل کار می کند .

باتری دستگاه :

درباره باتری دستگاه نیز باید اشاره کرد که طول عمر آن بسیار مناسب می باشد و از نوع Li – Pol و با گنجایش mAh 1620 می باشد که واقعاً جالب و کارآمد است .


دوربين (Camera) :

این دستگاه به عنوان یک گوشی 3G ، دارای دو دوربین می باشد که طبیعتاً دوربین با کیفیت تر همان دوربین قرار گرفته شده در پشت دستگاه می باشد که 3/1 مگاپیکسلی می باشد و رزولوشن آن 1280x1024 پیکسل می باشد ولی تا 1200x1600 نیز قابل افزایش می باشد ؛ رزولوشن های دیگر این دوربین 640x480 و 320x240 و 120x160پیکسل می باشد و عکس ها می توانند با فرمت JPEG با 4 حالت فشرده شدن حجمی و یا با فرمت BMP ذخیره گردند .

گزینه های مربوط به عکس برداری شامل تغییر نور سفید و یا تنظیم مقدار نور آبی و قرمز عکس می باشند و تنظیماتی نظیر تنظیم نور ، شفافیت ، سیاهی و سفیدی ، تنظیم رنگ و وضوح عکس نیز وجود دارند . اگر محیط عکاسی تیره باشد می توانید از فلاش دستگاه بهره مند گردید تا نور محیط برای عکاسی مناسب گردد .

حالت هایی نظیر عکس پرتره ( برای قرارگرفتن در دفترچه تلفن ) ، کولاژ ، پانوراما ( عکس 360 درجه ) ، حالت ورزشی ( 5 تا 30 عکس در مدت زمان کوتاه ) به منظور عکس برداری های مخصوص در این گوشی وجود دارند .

در این جا یک نمونه عکس گرفته شده توسط دوربین این گوشی را می توانید مشاهده نمایید .


عکس گرفته شده توسط اشیاء متحرک ( البته با سرعت کم ) تقریباً قابل قبول می باشد و عکس هایی که از فاصله هایی نزدیک برداشته شده اند دارای کیفیت خوبی می باشند و اگر از روی یک نوشته که نزدیک به دوربین قرار گرفته است عکس بگیرید مطمئن باشید که عکسی با کیفیت و نوشته ای واضح در اختیار خواهید داشت ولی متأسفانه رنگ ها کمی غیرقابل تفکیک می باشند و باید اشاره کرد که عکس های گرفته شده با فلاش در محیط های تاریک بهتر از حدانتظار می باشند .

همچنین قادر به فیلم برداری نیز با این گوشی می باشید و فرمت های MPEG4 ، AVI و H.263 به منظور استفاده در MMS ها می باشند .

برای دو فرمت اول رزولوشن های ساپورت شده 320x240 و 176x144 و 128x96 می باشند و برای فرمت آخر رزولوشن ها 176x144 و 96x128 می باشد .

دوربین دوم گوشی نیز به منظور برقراری تماس های ویدئویی در نظر گرفته شده است که تصاویر گرفته شده توسط آن کمی گرد و بزرگتر از حد معمول به نظر می رسند ! با مقایسه این گوشی با گوشی های مشابه می توان گفت که برنامه دوربین به سرعت فعال می شود و وقفه ندارد ( و البته 4 ثانیه ) و از فشاردادن دکمه ی عکاسی تا ذخیره شدن عکس حدوداً 1 ثانیه وقت لازم دارید که زمان قابل قبولی می باشد .

عکس های گرفته شده در محیط خارج از اتاق در زیر نور خورشید خیلی جالب به نظر نمی رسند که البته با دست کاری تنظیمات عکاسی نامرئی ، می توانید کیفیت عکس را ارتقاء دهید ولی در محیط های بسته کیفیت عکس بسیار خوب می باشد .


قابلیت های این کامپیوتر جیبی به عنوان تلفن همراه :

حال به اصلی ترین مورد استفاده این گوشی یعنی ارتباطات تلفنی آن می رسیم که از نوع GSM/GPRS می باشد و باندهای فرکانسی 900 ، 1800 ، 1900 را پشتیبانی می کند ، همچنین "WCDMA" ، (UMTS) 2100 مگاهرتزی نیز توسط دستگاه ساپورت می شود .

در کل از 3 طریق می توان برای حرف زدن از این گوشی بهره جست اولی همانند دیگر گوشی ها ، گرفتن آن در دست و نگه داشتن گوشی در کنار گوش می باشد ؛ راه دیگر استفاده از آیفون گوشی می باشد و راه آخر که معمولاً طرفداران بیشتری دارد استفاده از هدست می باشد که نوع سیمی آن در جعبه گوشی موجود است و کاربر می تواند نوع بی سیم آن که همان هدست بلوتوث می باشد را تهیه نماید .



قابلیت های نرم افزاری و سیستم عامل :

سیستم عامل گوشی ویندوز مخصوص موبایل نسخه 5 می باشد و قابلیت های زیادی نسبت به نسخه های قبلی ویندوز موبایل در این نسخه گنجانیده شده است ، به این معنی که اکثر برنامه های پیشین ارتقاء یافته و برخی برنامه های جدید نیز به آن اضافه شده اند ، همانند : برنامه "Power Point" .

برنامه معروف "Clear Vue PDF" نیز به خاطر صفحه نمایشگر VGA گوشی بسیار جالب تر به نظر می رسد .

برنامه "MID let Manager" هم به منظور مدیریت فایل (برنامه ) های Java در این گوشی وجود دارد . خوشبختانه تعداد ویروس های مربوط به کامپیوترهای جیبی مبتنی به سیستم عامل ویندوز موبایل خیلی زیاد نمی باشد ولی با این حال برنامه ای با نام "Etrust Antivirus" برای محافظت دستگاه از ورود ویروس های مزاحم در نظر گرفته شده است که بعد از نصب و به روز کردن آن می توانید از این برنامه سودمند استفاده نمایید .

برنامه ی سودمند دیگری که در این گوشی وجود دارد ، برنامه "Phone Pad" می باشد که دارای یک صفحه کلید مجازی برای شماره گیری سریع و یا انتخاب سریع نام شخص از دفترچه تلفن می باشد و حتی قابلیت نوشتن SMS را نیز دارا می باشد ( یعنی در آن از شماره های 1 تا 9 به همراه کلید "O" نیز استفاده شده و مانند گوشی های معمولی مثلاً برای کلید 2 حروف c و b و a تعریف شده اند ) .



برنامه های موجود در CD این گوشی از این قرارند :

آخرین نسخه نرم افزار Active Sync ( نسخه 4 ) و البته نسخه ی قدیمی نرم افزار Out Look یعنی نسخه 2002 ، یک درایور مخصوص شناساندن گوشی به کامپیوتر به عنوان مودم از طریق USB و نسخه های نوشتاری راهنمای استفاده از گوشی به زبان انگلیسی .



جمع بندی نهایی و آزمایش کارآیی گوشی :

مطمئناً در اولین برخوردتان با این گوشی ، جذب ظاهر زیبای آن خواهید شد و اگر علاقه مندان به کامپیوترهای کیفی (Lap top) در حالتی که صفحه نمایشگر چرخانده شده و رو به روی صفحه کلید قرار دارد ، این گوشی را مشاهده نمایند حتماً این فکر به ذهن شان خطور می کند که با یک کامپیوتر کیفی کوچک ، زیبا و کارآمد رو به رو هستند . کیفیت بالای مونتاژ و سرهم بندی به همراه بدنه ی محکم و قوی نیز علاوه به زیبایی ظاهری باعث هر چه بهتر و کارآتر شدن گوشی می گردد .

البته باید خاطر نشان کرد که تمام نکاتی که مطالعه نمودید در عرض یک هفته آزمایش گوشی به دست آمده و مطمئناً استفاده بیشتر از این گوشی ، تجربیات جدیدی را درباره این گوشی نمایان خواهد کرد .

درباره پردازشگر 520 مگاهرتزی این گوشی باید عنوان نمود که در هر حال ضعیف تر از پردازشگر 624 مگاهرتزی می باشد و عدم استفاده از پردازشگر 624 مگاهرتزی در این گوشی سوال برانگیز می باشد .

در کل کارآیی پردازشگر گوشی کمی ناامید کننده به نظر می رسد ولی باید اشاره کرد هیچ گونه هنگ کردن و توقفی در اجرای برنامه ها به وجود نیامد ولی با این حال سیستم عامل گوشی کمی کند به نظر می رسد و فلسفه جدید به کار رفته به منظور استفاده از حافظه دستگاه در نسخه جدید ویندوز مخصوص موبایل ، حرف جدیدی برای ابراز ندارد که این موضوع هنگام پخش فایل های تصویری با رزولوشن VGA نمود پیدا می کند . این موضوع دقیقاً در جدول زیر قابل مشاهده است .


Pocket PC
BetaPlayer Benchmark

HP iPAQ hx4700 (VGA)
149,52%

FSC Pocket LOOX 720 (VGA)
121,43%

HTC Universal (VGA)
89,94%




در هنگام اجرای بازی ها نیز ضعف پردازش تصویر وجود دارد و البته اساساً نباید اجرای بازی ها در این گوشی که رزولوشن آن VGA است با گوشی هایی که رزولوشن آن ها QVGA است مقایسه کرد زیرا این دو مربوط به دو فاز مختلف می باشند و ذات مقایسه کردن این دو با هم منصفانه نمی باشد ولی با این حال بازی هایی که برای رزولوشن VGA نیز طراحی گردیده اند به صورت ایده آل در این گوشی اجرا نمی شوند .

نمی توان دقیقاً به مقایسه این گوشی با هم ردیفان خود پداخت ، زیرا برخی بازی ها اصلاً روی نسخه ی جدید ویندوز مخصوص موبایل اجرا نمی شوند ولی برنامه های Office از جمله World ، Excel و Power Point به خوبی در این گوشی کار می کنند .

صفحه نمایشگر آن نیز یکی از بهترین صفحه نمایشگرهای موجود در بازار می باشد و رزولوشن VGA آن بسیار جالب و جذاب است تنها مشکل صفحه نمایشگر ، سرعت کند پردازش تصاویر می باشد که قبلاً به آن اشاره شده است .

درباره بلندگوهای گوشی هم باید گفت که کار آن ها بسیار عالی می باشد ولی ضعف آن وقتی است که صدا در بالاترین حد خود قرار دارد و نمی توان از این عیب به راحتی چشم پوشی کرد . کار باتری نیز خوب می باشد ولی اگر کاربری هستید که از گوشی استفاده زیادی می کنید بهتر است در طول روز شارژر همیشه همراه تان باشد !

در آخر باید اشاره کرد که این گوشی ، گوشی خوبی می باشد ولی باز هم عالی نیست . با در نظر گرفتن کارآیی ها و قیمت گران گوشی این سوال در ذهن ایجاد می شود که مخاطبان اصلی این گوشی چه کسانی هستند .


mahdyar
چشم و چراغ سایت
چشم و چراغ سایت
پست: 2032
تاریخ عضویت: شنبه 21 آبان 1384, 12:00 am
محل اقامت: عيبي يخ‌دي‌بابا
تشکر کرده: 2 دفعه
تشکر شده: 2 دفعه

پست توسط mahdyar »

آخرش چند ؟ :arrow:
ان الله مع الصابرین

انسان برای پیروزی آفریده شده است او رامی توان نابود کرد ولی نمی توان شکست داد.
PcBoyIr
مدیر سایت
مدیر سایت
پست: 1534
تاریخ عضویت: دوشنبه 20 تیر 1384, 12:00 am
محل اقامت: مشهد
تشکر کرده: 1 دفعه
تشکر شده: 2 دفعه
تماس:

پست توسط PcBoyIr »

890 هزار تومان :!:
sofia_loren
مدیریت تالارگفتمان
مدیریت تالارگفتمان
پست: 2836
تاریخ عضویت: شنبه 26 آذر 1384, 12:00 am
تشکر کرده: 13 دفعه
تشکر شده: 8 دفعه

پست توسط sofia_loren »

هروقت ارزون شد من ميخرمش!!! :wink: :D
...
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “موبایل”