آموزش فلش 4

محل مطرح كردن سوالات شما
موضوع جدید ارسال پست
memar_kochoolooo
همکار سایت
همکار سایت
پست: 245
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 16 دی 1382, 12:00 am
تشکر شده: 3 دفعه

آموزش فلش 4

پست توسط memar_kochoolooo »

انيميشن در Flash

در Flash به هر گونه جابجايي در اشياء يا تصاوير ، کوچک و بزرگ شدن و تغيير حالت اشياء انيميشن گفته می شود. ابتدا به چگونگی کار انیمیشن پرداخته و سپس نحوه ی ساخت آنرا توضیح خواهیم داد.

Animation ها در Flash به چه صورت کار ميکنند :

تمام اشیاء و تصاویر را در فریم ها و لایه های مخصوص پیاده کرده و تغییرات را در آن اعمال می کنیم. حال به اجرای انیمیشن ها می پردازیم . همیشه در فلش اشیاء و تصاویر را بر روی Work Space و انیمیشن را بر روی فریم ها اعمال می کنیم . وقتی یک Movie را طراحی می کنیم به آن فرمت SWF Export می دهیم ، تمامی لایه ها و فریم ها به یک لایه تبدیل شده ، تمامی عناصر دست به دست هم داده و به یک لایه تبدیل می شوند . مثلا اگر در یک لایه 200 فریم وجود داشته باشد ، در قسمت movie بصورت یک عکس در آمده و پشت سر هم قرار می گیرند . در هنگام عبور Time Line از روی این فریم ها سرعت بالا بوده و تمامی این فریم ها را می توان پشت سر هم در فرمت یک انیمیشن مشاهده کرد .

شروع ساخت يک انيمشن :

در اين قسمت هدف مشخصی را مد نظر قرار داده ، براي انجام آن به محيط Flash رفته و کار را شروع می کنیم .

هدف :

ايجاد يک Animation که در آن شکل يک توپ وجود دارد که ميخواهيم از سمت راست وارد صفحه شده و از سمت چپ خارج شود.

شروع :

1- گزينه New را از منوی File انتخاب کرده تا محيط کار جديدی بارگذاري شود.
2- اشياء موجود در صفحه را در فريم هاي مورد نظر ترسيم کنيد.
3- انيميشن لازم را بر روی فريم ها اعمال كنيد.
حال ميخواهيم در 20 فريم توپی ترسيم کنيم که از سمت چپ وارد صفحه شده و از سمت راست خارج گردد. ابتدا از Layer فريم 1 را انتخاب کرده و به وسيله Oval tool در آن فريم يک توپ ترسيم می کنيم. از اينجاي کار به بعد مبداً توپ مشخص شده است حال بايد مقصدي که ميخواهيم توپ به آن جا برسد را کپي کرده و آن را به Frame 20 منتقل می کنیم.( زيرا گفته ايم در 20 فريم )
( روش کپي : روي فريم مورد نظر راست کليک كرده و Copy frame را انتخاب ميکنيم ،سپس بر روي فريم مورد نظر راست کليک کرده و گزينه Paste frame را انتخاب ميكنيم. ) حال تمام کارها انجام شده و به مرحله اي می رسیم که ميخواهيم Effect مورد نظر را بر شيء اعمال كنيم.
از آنجایی که ميخواهیم شيء از سمت چپ به سمت راست تغيير مسير دهد بايد از Motion Tween استفاده کنيم . پس از تعيين مبداء و مقصد شيء بر روي Frame1 راست کليک کرده و گزينه Create Motion Tween را انتخاب کنيد. هنگامي که اين عمل را انجام ميدهيم کل 20فریم به رنگ بنفش در مي آيد .این بدان معناست که Frame ها Motion يافته اند ولي به صورت نقطه چين .این حالت بیانگر این مطلب است که به مبداء Motion داده ايم ولي به مقصد خير. حال همين کار را براي Frame20 يعني همان Frame مقصد انجام ميدهيم. ميبينيم که بر روي بيست Frame يک Flash ظاهر شده و نقطه چينها از بین می روند. حال اگر Ctrl + Enter را فشار دهيد ميتوانيد Animation ساخته شده را مشاهده کنيد.حال با يادگيري Motion Tween ميتوانيد اشياء مختلف را با Effect هاي مختلف ساخته و نمايش دهيد.

Shape Tweens

نوع ديگر Animation در Flash ، Shape Tween است. تفاوتی که بين Shape Tween و Motion Tween وجود دارد ، اين است که Motion Tween براي حرکت و جابجايي اشياء کاربرد دارد ولي Shape tween براي تغيير حالت اشياء به کار ميرود. به طور مثال يک دايره در حين حرکت به شکل يک مستطيل در مي آيد.

شروع ساخت يک Shape Tween :

براي اين کار محيط جديدی باز نموده ( File / New ) و بعد از آن در Layer و فريم مورد نظر شيء را ترسيم مينماييم ، سپس در فريم مقصد ، شيء بعدي را ترسيم ميکنيم. در اینجا دو فريم با دو شيء متفاوت داريم مثلا اگر بخواهیم از دايره به مستطيل برسيم. ابتدا ابزار Arrow را انتخاب نموده و با يک بار کليک کردن بر روي فريم مبداء آن را انتخاب ميکنیم، هنگامي که فريم مورد نظر انتخاب شد در Properties منویی به نام Tween ظاهر ميشود که با استفاده از آن ميتوان به شيء Motion يا Shape دهيم. حال پس از انتخاب Frames در قسمت Properties گزينه Tween و ابزار Shape را انتخاب ميکنيم. در اینحالت فريم مورد نظر تغيير رنگ یافته و به رنگ سبز در مي آيد که اين خود نشانه Shape Tween است. ولي تا اينجا کار ما کامل نشده چون به Frame مقصد Shape را نداده ايم. حال براي Shape دادن به آخرين Frame نيز تمامي اين مراحل را اجرا می کنيم. حال برای نمایش ،Ctrl + Enter را زده ، شکل در حين حرکت از دايره به مستطيل تبدبل ميگردد.

Motion Guide :

از Motion Guide به عنوان خطوط راهنما استفاده ميشود. براي اعمال Motionهاي مختلف ابتدا باید يک خط راهنما که شيء بر روي آن حرکت ميکند را ايجاد کرده و سپس انيميشن را بر روي آن سوار کنيم.

شروع کار :

1- ايجاد خط راهنما : ابتدا بايد در لایه و فريم مورد نظر خط راهنما را رسم نمود. براي مثال ميخواهيم خطی به سکل زیر رسم کنيم که يک توپ به همين حالت از روي آن حرکت کند.

نکته :

بعلت اینکه خط راهنما در Movie یکی از اجزاء اصلی نیست ، در Motion Guide قابل مشاهده نمی باشد .
اول بايد بر روي گزينه Add Motion Guide کليک کرده تا يک Layer مخصوص ايجاد شده و در همان Layer در فريم اول يا فريم مورد نظر خط راهنما را ترسيم کنيم. هنگامي که خط ترسيم گشت حال يک Layer جديد ايجاد ميکنيم و انميشن شيء خود را بر روي آن Layer ايجاد ميکنيم خود Flash به صورت پيش فرض از مرکز شيء براي Guide استفاده ميکند ( از ابتدا تا انتها ) حال Ctrl + Enter را فشار دهيد و Flash را مشاهده کنيد. به حالت زير ميباشد. ( خط راهنما منحني ميباشد. )

آوردن عکس در محيط Flash

در بسياري از Movie ها، به عکس و تصاوير احتیاج پيدا ميکنيم. نرم افزار Flash اين امکان را به ما ميدهد که بتوانيم از تصاوير با قالبهاي متفاوت نيز استفاده کنيم.

طريقه آوردن عکس در Flash :

اول از منوي File گزينه Import را انتخاب کرده هنگامي که اين گزينه را انتخاب کردید پنجره ای باز ميشود که مسير عکس مورد نظر را مي خواهد. با آوردن مسير عکس و انتخاب آن دکمه Open را فشار داده و عکس مورد نظر به محيط Work Space انتقال مي يابد.

نکته :

توسط اين گزينه نيز ميتوان فايلهاي .gif متحرک را به داخل Movie آورد. ولي در Flash هر قسمت فايل .gif متحرک به يک فريم تبدیل می شود .در اینجا Frame ها آماده نمايش در Movie می باشند.

اضافه کردن يک ماسک گرافيکي :

اين ماسک توسط يک شيء منحني بسته ساخته ميشود. ميتوان توسط ابزار هاي مختلف از جعبه ابزار يک ماسک گرافيکي ايجاد کرد.
شما براي ايجاد ماسک به دو لايه احتياج داريد.
1- ابتدا اشيائي را که ميخواهيد در فيلم نمايش داده شوند رسم کنيد.
2- به وسيله کليک بر روي دکمه Insert Layer يک لايه جديد به لايه قبلي اضافه کنيد.
3- بر روی لایه جدید راست کلیک کرده و از منوی پدیدار شده برای تبدیل آن لایه به لایه ماسک گزینه Mask را انتخاب کنید.
4- برای خارج شدن از حالت قفل بر روی ستون قفل از لایه ماسک کلیک کنید. برای اینکه لایه از حالت معمولی به ماسک تبدیل شود ، Flash به طور اتوماتیک لایه ها را قفل می کند.
5- به یاد داشته باشید که شکل انتخابی جهت تاثیر ماسک بسته باشد.
حال می خواهیم با استفاده از ماسک یک Movie بسازیم که در آن دایره یا متن از محیط خارج شود.

1- اشکال خود را که در فيلم ميخواهيم استفاده کنيم ، ترسيم ميکنيم.
2- يک لايه جدا براي Text خود ايجاد مينماييم ، و متن را در داخل آن تايپ مينماييم.
3- لايه ديگری براي Mask بر روي همان لايه Text ايجاد ميکنيم تا بتوانيم اعمال Mask را در آن لايه انجام دهيم.
4- پس از نوشتن Text انيميشن Mask را ايجاد می کنيم. ابتدا در اولين Frame دايره ترسيم کرده از آن کپي گرفته و در فريم بعدي ( بطور دلخواه) آن را Paste ميکنيم و به اندازه طول Font مبداء و مقصد را مشخص نموده و در آخرين قسمت Motion مربوطه را به frame ها ميدهيم. حال بازدن کليد Ctrl + Enter ميتوان تغييرات را مشاهده نمود.

حذف Mask :

براي از بين بردن حالت Mask به دو صورت ميتوان عمل نمود :
1- حذف کامل لایه Mask
2- راست کليک کردن بر روي لايه مورد نظر و برداشتن تيک گزنه Mask

نوشتن متن و ايجاد انيميشن بر روي آن :

براي نوشتن متن در Flash ، ابتداابزار Text tool را از جعبه ابزار ، انتخاب کرده ، سپس به دو صورت ميتوان محيط نوشتن متن را فراهم کرد :
1- با بردن آن بر روی محیط مورد نظر ، فشار دادن کلید ماوس و کشیدن آن می توان محیط محدودی برای آن تعریف کرد .
2- ميتوان با يک کليک آن محيط را ايجاد کرده و بينهايت کاراکتر تايپ کرد
حال که متن را Type کرديم در قسمت Properties گزينه هايي فعال ميگردند که قسمتي از آن را براي شما توضيح خواهيم داد :

1. Static Text : در اين حالت هنگام تایپ متن هيچ عملي نميتوان بر روي آن انجام داد.

2. Dynamic Text : اگر در هنگام تایپ از اين گزینه استفاده کنيم متن ها به صورت Dynamic در مي آيند ، يعني شما این امکان را پيدا ميکنيد که آنها را انتخاب کرده و از آنها کپي برداريد.

3. Input Text : اگر در هنگام تایپ از اين گزینه استفاده شود هنگام نمايش ميتوان متن هارا پاک کرده و يا حتي در آنها Type از اين حالت بيشتر در Form ها استفاده ميشود.

Font : از اين گزینه در تعیین فونت استفاده می شود . به اینگونه که متن را Select کرده، بر روي Font مورد نظر کليک کرده و آن را جايگزين Font قبلي ميکنيم.

Character Spacing : از اين گزينه براي کم و زياد کردن فاصله بين کاراکتر ها در Font استفاده می شود . این کار به وسيله لغزنده کنار آن انجام می شود.

Font Size : توسط ابن گزينه ميتوان اندازه Font رااز 8 تا 98 تغيير داده و آن را کوچک و بزرگ کرد. البته به صورت دستي نیز می توان اعداد دیگری به آن داد .

Text Fill Color : اين گزينه که همان Fill Color است براي تغيير رنگ Font استفاده ميشود .

Toggle Bold Style : اين گزينه براي Bold نمودن Text ها به کار ميرود.

URL Link : از اين گزينه براي لینک کردن یک متن ، یک آدرس استفاده می کنیم . به اینصورت که متن را انتخاب کرده و سپس در محل URL Link آدرس مورد نظر را به آن Link ميکنيم.

انيميشن Text

حال متن را با تنظيمات دلخواه Type کرده و موقع آن رسيده که Animation مورد نظر را بر آن اعمال کنیم. در اينجا ميخواهيم متن ما حول يک مرکز از کوچک به بزرگ تبديل شود.

شروع :

لايه مورد نظر را ايجاد نموده ،به آن يک نام دلخواه داده و در فريم مورد نظر متن را Type می کنیم. از فريمي که متن در آن است يک کپي گرفته و در Frame مورد نظر Paste ميکنيم.
- به دليل اينکه گفته ايم متن بايد از کوچک به بزرگ تبديل شود ، بايد در فريم اول سايز متن را کوچکترين اندازه در نظر بگیریم.
- حال Motion لازم را به آن داده و آن را مشاهده ميکنيم.
- در هنگام نمایش Movie ، متنی را مشاهده می کنیم که از کوچک به بزرگ تبدیل می شود .

Symbol :

Symbol ها يا همان سمبل ها اشيائي هستند که در فيلم هاي Flash مورد استفاده قرار می گیرند. در ميان Symbol ها و اشياء معمولي تفاوتهایی به شرح زیر وجود دارد:
1- ميتوان از هر Symbol يک کپي گرفته و هر کجا که لازم شداز آن استفاده نمود.
2- ميتوان در يک Symbol يک لايه Mask داشت ، به صورتي که در مواقع مورد نياز ، هم براي مرتب بودن و هم براي حجم کم بتوان از آن استفاده کرد.
3- ديگر آنکه بتوان آن را در کتابخانه Flash نگهداري کرد و در مواقع مورد نياز از آن استفاده نمود .

Movie Clip ( سمبل هاي گرافيکي ) :

سمبلي است که در آن اشياء و يا حتي عکسهاي بيتي موجود ميباشند و می توانیم از آنها استفاده کنیم. مانند عکس يک جنگل که پشت زمينه باشد.

Button : يا همان سمبل هاي کليدي بيشتر براي ساختن کليد ها به کار ميروند. اين کليد ها دستوراتي را ميگيرند که در مراحل انجام Flash به کار رفته اند و هر کليد براي فعال شدن هر عمل و هر دستوري احتياج به يک سري دستورات خاص دارد که بر اساس Action Script تعريف می شوند.
– مثال : لينک دادن ، دکمه هاي Back , Next و دکمه هاي ارتباطي و غيره .

ایجاد Symbol ها :

براي تهيه ی Symbol ها به دو طريق ميتوان عمل نمود :

1- اولين مسير به اين صورت است که از منوي Insert گزينه Convert to Symbol را انتخاب می کنيم . در اين موقع پنجره اي باز ميگردد که حالت هاي Symbol را نمايش ميدهد. هر کدام را که بخواهيم انتخاب نموده و يک Symbol ايجاد ميکنيم.

2- در حالت دوم میتوان از يک Short cut استفاده نمود که shortcut آن کليد F8 است. هنگامي که کليد F8 را فشار ميدهيم همان پنجره باز ميشود، نوع Symbol را انتخاب کرده و OK را فشار ميدهيم.


موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “فلش”