PhotoShop ... فصل سوم

محل مطرح كردن سوالات شما
موضوع جدید ارسال پست
fire
فروم باز
فروم باز
پست: 1977
تاریخ عضویت: دوشنبه 30 بهمن 1385, 12:00 am
محل اقامت: تالار گفتمان
تشکر کرده: 3 دفعه
تشکر شده: 13 دفعه
تماس:

PhotoShop ... فصل سوم

پست توسط fire »

Transform ها

تغيير اندازة تصوير كپي شده Transform ها:

براي تغيير اندازه در تصوير مورد نظر گزينه Free Transform را از منوي Edit انتخاب مي كنيم و يا اينكه دو كليد (Ctrl+T) را همزمان با هم فشار مي دهيم. مشاهده مي شود كه پنجره اي در پيرامون شيء ايجاد مي شود كه شبيه پنجره برش مي باشد. براي تغيير اندازة شيء مزبور مي توانيد يكي از چهار اهرم كنترلي كه در گوشه هاي تصوير قرار دارد را بر روي صفحه بكشيد. براي حفظ تناسب تصوير بايد در حين انجام كار كليد Shift را پايين نگه داريد. اگر هريك از اين اهرمها را بصورت ساده (بدون فشار دادن كليد Shift) بكشيد. فقط ارتفاع يا پهناي تصوير را در همان جهت كشيده تر خواهيد كرد.

چنانچه نشانگر ماوس را خارج از اهرمها قرار دهيد نشانگر حالت يك فلش دو جهتة هلالي شكل به خود مي گيرد و اين نشان دهندة اين است كه مي توانيم شيء انتخاب را در هر زاويه اي كه مي خواهيم بچرخانيم.

همانطور كه مشاهده مي شود در حالت Free Transform ، می توانيم به طور آزاد تغييراتی در شکل ايجاد کنيم ، چنانچه بخواهيم هر يك از موارد فوق به صورت تفكيك شده روي شكل اعمال شود بايد به روش زير عمل كنيم.

گزينة Transform را از منوي Edit انتخاب مي كنيم با انتخاب اين گزينه زير منوي مربوط به آن باز مي شود (يا اينكه روي شكل كليك راست كنيم تا اين منو باز شود) كه تمامي موارد مربوط به Transform ها در آن بصورت مجزا قرار دارد. گزينه هاي زير منو عبارتند از:

Scale : (مقياس)

در اين حالت مي توانيم در شكل انتخابي تغيير اندازه داشته باشيم در صورتي كه بخواهيم در صورت تغيير مقياس طول و عرض تصوير متناسب با هم بزرگ يا كوچك شوند نشانگر ماوس را روي يكي از گوشه ها قرار داده ودر هنگام تغيير اندازه كليد Shift را پايين نگه مي داريم.

Rotate : (چرخاندن)

در اين حالت مي توانيم شكل را به هر جهتي كه مي خواهيم بچرخانيم همچنين مي توانيد مركز ثقل ( نقطة محوري كه در مركز شي ء قرار دارد ) را در نقطه اي خارج از كادر قرار دهيد و شي ء را حول اين نقطه بچرخانيد .

Skew :

Skew به معناي در امتداد اضلاع حركت دادن ، است. اگر بخواهيم حركت در امتداد اضلاع به صورت قرينه باشد ، هنگام استفاده از اين گزينه كليد Alt را پايين نگه مي داريم

Distort :

در اين حالت چنانچه يكي از اهرمهاي گوشه را حركت دهيم مشاهده مي كنيم كه همان گوشه را آزادانه حركت مي دهد .

Perspective :

اين يكي از مفيدترين ابزارهاي موجود در اين قسمت مي باشد . وقتي مي خواهيد تصويري ايجاد كنيد ، كه چند بعدی باشد از اين گزينه استفاده مي كنيم . تغييري كه اين ابزار ايجاد مي كند كاملا محسوس است . وقتي شي در حالت انتخاب شده قرار داشته باشد و با استفاده از اين گزينه موقعيت گوشه اي از آن را در جهت خاصي بكشيد گوشة مقابل نيز به صورت تصوير آينه اي

( يعني در جهت قرينه ) حركت مي كند .

180 Rotate :

جسم را 180 درجه مي چرخاند .

Rotate 90 CW :

جسم را 90 درجه در جهت عقربه هاي ساعت مي چرخاند .

Rotate 90 CCW :

جسم را در جهت خلاف عقربه هاي ساعت 90 درجه مي چرخاند

Flip Horizental :

قرينة جسم نسبت به محور Y ها (در حقيقت جسم را حول محور افقي بر مي گرداند.)

Flip Vertical :

قرينة جسم نسبت به محور X ها (در حقيقت جسم را حول محور عمودي بر مي گرداند)

تغيير شكل با استفاده از واحدهاي عددي Numeric :

در اين قسمت تمامي تغييرات فوق را مي توانيم بصورت عددي اعمال كنيم چنانچه روي علامت گره اي كه بين عرض و ارتفاع قرار گرفته است كليك كنيم تغييرات مربوط به عرض و ارتفاع را متناسب با هم تغيير مي دهد.

در قسمت (Angle) : مي توانيم مقدار عددي زاويه چرخش مورد نظر را وارد كنيم.

(Horizontalو Vertical) : اين قسمت مربوط به گزينة Skew مي باشد. این قسمت می توان با عدد دادن به قسمت H و V، ضلع را در امتداد افقي و عمودي امتداد دهيم.

نكته:

تا زماني كه اين اهرمها دورتادور جسم قرار داشته باشد با هيچ يك از ابزارها نمي توان كاركرد. براي رهايي از اين اهرمها دو روش وجود دارد:

روش 1: جهت اعمال تغييرات كليد Enter را فشار مي دهيم.

روش 2: جهت لغو تغييرات كليد ESC را فشار مي دهيم.

كار با فايلها و پسوندهاي مورد استفاده

كار با فايل ها :

فتوشاپ مي تواند تصويرها را با قالب بنديهاي مختلف باز كرده و يا ذخيره كند . قالب بندي در واقع روش ذخيره سازي اطلاعات موجود در فايل مي باشد . به اين ترتيب مي توان فايل هاي مزبور را در برنامه هاي ديگر مورد استفاده قرار داد ، آنها را چاپ كرد ، و يا به عنوان صفحة وب در اينترنت به كار برد .

در دنياي ويندوز ، نوع فايل با سه حرفي كه به عنوان پسوند در انتهاي نام فايل قرار مي گيرند مشخص مي شود . در اين ميان مي توان پسوندهاي .doc براي سندهاي مربوط به برنامه هاي واژه پرداز و يا .bmp براي تصويرهاي گرافيكي مبتني بر نقشه بيتي را نام برد .

متداولترين قالب بندي فايل در فتوشاپ .psd ميباشد .

Photoshop Document – psd

psd متداولترين قالب بندي در فتوشاپ ميباشد ، ميتوان گفت كه این قالب بندي مخصوص محيط فتوشاپ است . اشكال اين قالب بندي اين است كه ساير برنامه ها ممكن است در باز كردن آن با مشكل مواجه شوند . زيرا قالب بندي مزبور براي فتوشاپ اختصاصي به شمار مي آيد . براي انتقال فايل ها بين برنامه هاي مختلف ، چاپ و يا انتشار آن در World Wide Web ، بايد آن را با قالب بنديهاي سازگار با مقصد ذخيره كنيد .

Bitmap

قالب بندي استاندارد ويندوز به شمار مي آيد .

Graphical Interchange format (gif ) GIF

اين قالب بندي يكي از 3 قالب رايجي است كه ميتوان براي نشر وب استفاده نمود . از آن جايي كه فايلهاي ذخيره شده با اين قالب حجم كمتري دارند براي ارسال آن از طريق مودم ، زمان كمتري صرف ميشود .

Joint photographic Experts Group(jpg ) JPEGبه معناي انجمن گروه متخصصان عكاسي ميباشد و jpg نيز يكي ديگر از سه قالب بندي مطلوب براي نشر وب به شمار می رود .

Portable Document Format(pdf) PDF

اين قالب بندي ، قالب سند قابل حمل برنامة آكروبات ادوب ميباشد . اين سيستم براي ايجاد ندهايي است كه توسط برنامة Acrobat خوانده ميشود .

Portable Network Graphic (png) PNG

به معناي نگاره سازي شبكة قابل حمل است . اين قالب براي نگاره سازي وب جديدتر و بهتر است زيرا تراكم مطلوب gif ها را با لوحة رنگ نامحدود jpg تركيب ميكند . به هر حال مرورگرهاي قديمي آن را پشتيباني نمي كنند .

tif - TIFF Tagged– Image File Format

قالب پروندة تصويري برچسب دار ميباشد . اين پرونده ها را ميتوان هم در ماشين هاي ويندوز هم در ماشين هاي مكينتاش ذخيره نمود .

Encapsulated postscript(eps) EPS

قالبي است كه براي استفاده در نشر رو ميزي ميباشد . اين قالب از زبان توصيفي صفحة postscript استفاده ميكند .

RAW :

اين قالب بندي اطلاعات فايل را به صورتي ذخيره ميكند كه قالب بندي آن براي انتقال بين برنامه ها و كامپيوترهاي مختلف بيشترين انعطاف پذيري را داشته باشد .

تركيب كردن لايه ها Merge :

براي تركيب كردن دو يا چند لايه با هم از روش زير استفاده ميكنيم :

از منوي Layer گزينه هاي مربوط به تركيب لايه ها را انتخاب مي كنيم كه عبارتند از :

Merge Down : با انتخاب اين گزينه لاية فعال با لاية زيري تركيب ميشود .

Merge Visible : با انتخاب اين گزينه تمامي لايه هايي كه آيكون چشم آنها فعال باشد را با هم تركيب مي كند . در صورتيكه نخواهيم دو يا چند لايه در تركيب باشند ابتدا چشم مربوط به آنها را غيرفعال ميكنيم ، سپس از اين گزينه استفاده ميكنيم ، بدين ترتيب فقط لايه هاي قابل رويت را با هم تركيب ميكند .

Flatten Image : با انتخاب اين گزينه تمامي لايه ها را با هم تركيب ميكنيم . در اين حالت همة لايه با هم تركيب شده و در پنجرة لايه ها ، فقط Background داريم .

Merge Linked :

در صورتي اين گزينه فعال است كه پيوند(Link) كنار آيكون چشم لايه اي قرار داشته باشد، ابتدا لايه هايي را كه ميخواهيم با هم تركيب شوند را توسط Link مشخص مي كنيم سپس اين گزينه را انتخاب مي كنيم.


ذخيره سازي فايل :

مطلب بسيار مهم در فتوشاپ اين است كه بايد در اكثر مواقع كار خود را ذخيره كنيد . معمولاً بهتر است كه گهگاه اين كار را انجام دهيد . معمولاً در رايانه ها ، بروز خطا و وقفه هاي غيرمنتظره در حين كار ، امري معمول به شمار مي آيد .

ذخيره سازي فقط چند ثانيه طول ميكشد و در صورت خاموش شدن رايانه ، تفاوت زيادي بين انجام دوبارة همة كارها و صرفاً بازگشايي آن وجود دارد .براي ذخيره سازي فايل گزينة Save را از منوي فايل انتخاب ميكنيم در اين حالت كادري ظاهر ميشود كه در آن آدرس و نام فايل و همچنين فرمت فايل را مشخص ميكنيم . فشار همزمان دو کليد (Ctrl+s) انجام عمليات ذخيره سازی بصورت ميان بر است .

چنانچه بخواهيم فايل را با پسوند و نام جديد و حتي در آدرس جديدي ذخيره كنيم از گزينة Save As استفاده مي كنيم .

علاوه بر فرمان Save و Save As كه با آنها آشنا هستيد ، فتوشاپ داراي فرمانهاي ذخيره سازي ديگري (نظير Save a copy ) نيز ميباشد . اين گزينه در جعبه محاوره اي Save وجود دارد . با استفاده از گزينة Save a copy همانند فرمان Save As ، ميتوانيد پروندة خود را با يك نام و در محلي جديد ذخيره كنيد.

اگر از save a copy استفاده كنيد، (در حالي كه كار شما روي پرونده اصلي انجام مي شود نه روي رونوشت) رونوشتي از پرونده در شرايط كنوني ذخيره خواهد شد. استفاده از اين گزينه براي ايجاد يك رونوشت پشتيبان قبل از يك تغيير اساسي مفيد خواهد بود.

آخرين گزينة save، گزينة save for web است. با كليك كردن روي اين فرمان، جعبه محاوره اي مربوط به آن ظاهر مي شود. اين كادر شامل تنظيماتي است كه براي بهينه كردن تصوير به منظور استفاده در وب ضروري مي باشند، که امكان مشاهده و انتخاب مقدار تراكم JPEG اعمال شده را به شما مي دهند. بنابراين شما مي توانيد به كوچكترين پروندة تصويري با كيفيت بالا دست يابيد.

كاهش اندازة فايل:

فايل هاي فتوشاپ ممكن است بسيار بزرگ باشند. با روشهاي مختلفي مي توان حجم فايلها را كاهش داد: این روشها شامل موارد زیر هستند :

كاهش تفكيك پذيري (وضوح و Resulotion تصوير)

2- كاهش تعداد رنگها

3- استفاده از قالب بندي هاي فشرده سازي

4- ادغام لايه ها در فايلهاي merge-psd كردن لايه ها

و ....

در صورتيكه بخواهيد تصويری را چاپ كنيد ، كاهش تفكيك پذيري ( Resulation ) فكر خوبي براي كاهش حجم فايل به شمار نمي آيد . اما اگر قرار باشد كه تصوير فقط بر روي صفحة نمايش كامپيوتر ، و يا وب ظاهر شود ، تفكيك پذيري به 72 نقطه بر اینچ کاهش می یابد .

كاهش تعداد رنگها به معني كاهش عمق بيت مي باشد . بدين ترتيب ظاهر رنگهاي خود را مي توانيد در چاپ يا روي صفحه به شكل لكه لكه در آوريد .

استفاده از قالب بنديهاي فشرده ، به اين معني است كه از قالب بنديهايي مانند Tiff با فشرده سازي LZW استفاده شود . به اين ترتيب حجم فايل تا آنجا كه امكان داشته باشد كاهش مي يابد و سپس ذخيره مي گردد . برنامة مزبور اين كار را با روشي انجام مي دهد كه Loss Less ( بدون كاهش داده ها ) ناميده ميشود . به طوري كه هيچگونه تغيير شكل يا كاهش رنگي ايجاد نشود .

همچنين قالب بندي هايي مانند JPEG نيز وجود دارند كه از روش فشرده سازي Lossy استفاده ميكنند.

همان طور كه احتمالاً از نام اين روش حدس مي زنيد بعضي از داده ها در جريان فشرده سازي از دست مي روند .


موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “فتوشاپ”