گرافيک محيطي

مقالات و مطالب درمورد گرافیک
موضوع جدید ارسال پست
fire
فروم باز
فروم باز
پست: 1977
تاریخ عضویت: دوشنبه 30 بهمن 1385, 12:00 am
محل اقامت: تالار گفتمان
تشکر کرده: 3 دفعه
تشکر شده: 13 دفعه
تماس:

گرافيک محيطي

پست توسط fire »

گرافيک محيطي و نقش آن در روابط عمومي
باتوجه به اينکه در شهرهاي بزرگ علاوه بر ساکنان دائمي ، مردم بسياري براي انجام کارهاي اقتصادي ، تجاري ، بهداشتي. نيز مرتب در حال آمد و رفت هستند، گرافيک محيطي بايد به نوعي نقش خود را ايفا کند تا افراد در اين محيط در برقراري ارتباط ها و گذراندن امورشان مشکلات کمتري داشته باشند. بخش عمده اطلاعات مورد نياز شهر، در ارتباط با مقررات آمد و شد، آگاهي از فعاليت ها و رويدادها و اماکن گوناگون وخدماتي است که ارايه مي شود.
اطلاع رساني توسط اجزاي شهر در محيط داخلي شهر انجام مي گيرد؛ بنابراين بايد بين آن ها و شهر، هماهنگي ايجاد شود و طراحان گرافيک محيطي با مهندسان شهرساز از نزديک ، همکاري داشته باشند.
باتوجه به اينکه در شهرهاي بزرگ علاوه بر ساکنان دائمي ، مردم بسياري براي انجام کارهاي اقتصادي ، تجاري ، بهداشتي. نيز مرتب در حال آمد و رفت هستند، گرافيک محيطي بايد به نوعي نقش خود را ايفا کند تا افراد در اين محيط در برقراري ارتباط ها و گذراندن امورشان مشکلات کمتري داشته باشند. بخش عمده اطلاعات مورد نياز شهر، در ارتباط با مقررات آمد و شد، آگاهي از فعاليت ها و رويدادها و اماکن گوناگون وخدماتي است که ارايه مي شود.
مردم بايد راههاي مختلف و ايمن و سريع رسيدن به اين محيط ها را بدانند و بهترين آن ها را انتخاب کنند. البته تعيين ضوابط اعمال کنترل بر تابلوها و علائم بخش خصوصي که مي تواند موجب اخلال در تاثير عمومي يا مکمل آنها باشند، جزء تفکيک ناپذير سيستم مناسب اطلاع رساني محيط است .
? مشخصات اصلي گرافيک محيطي
گرافيک محيطي از کليه علائم ، تابلوهاي و چراغ ها، از شکل و رنگ و طرح و خط ونوشتار بهره مي گيرد و اگر بامعيارهاي درست به کار گرفته شوند فوايد بسياري به همراه دارد:
ـ ارتباط هاي اجتماعي مردم را تسهيل مي کند.
ـ به فعاليت اقتصادي سرعت مي بخشد.
ـ ايمني و جريان ترافيک را بهبود مي بخشد.
ـ مردم را از امکاناتي که شهر در اختيارشان مي گذارد آگاه مي کند.
ـ جرائم حاصل از تشنجات عصبي مردم را کاهش مي دهد.
ـ به رفع نيازهاي اجتماعي مردم با ايجاد ارتباط با محيط اطراف بوسيله مشخص کردن ، راهنمايي
و اطلاع رساني کمک مي کند.
ـ با ايجاد مناظر زيباي بصري در محيط، به سلامت ذهني مردم ياري مي رساند.
عوامل اصلي بيان در گرافيک محيطي عبارتند از:
- پوستر
- علائم
- تابلوهاي بزرگراهها
- تابلوهاي راهنمايي و رانندگي
- علائم نوراني (نئونها)
- تبليغات روي وسائل نقليه
- طراحي محيطي پارک ها
- طراحي روبناها و رنگ هاي حاصل از آنها
- طراحي محل هاي خدماتي عمومي ، ايستگاههاي اتوبوس ، باجه هاي تلفن ، نيمکت ها و...
- طراحي محيطي مراکز فرهنگي و تفريحي
- طراحي حجم هاي تزئيني در ميدان ها و پارک ها
- تابلوهاي سردر فروشگا هها، مغازه ها، سينماها و کليه سازمان ها و موسسات دولتي و خصوصي
- انواع تابلوهاي تبليغاتي مانند: بيل بورد، چهاروجهي ، سه وجهي ، سه بعدي ، ديجيتالي .
? گرافيک محيطي چه عرصه هايي را در بر مي گيرد
گرافيک محيطي اعم از محيط هاي باز و بسته ، عرصه هاي گوناگون را در بر مي گيرد، که در هر دوي اين ها، نقش عمده آن ( اطلاع رساني ) مي باشد. محيطهاي بسته شامل فضاهاي داخلي کليه ساختمان ها اداري و تجاري ، مترو و همچنين نمايشگاه ها و فروشگاه ها است که در آن ها با استفاده از اشکال و حروف و انواع تابلو، اطلاعات لازم به مراجعه کنندگان ارايه مي شود.
در محيط هاي باز نيز همچون پارک ها، خيابان ها و معابر شهر و اساسا کليه فضاهاي باز واقع در شهرها و محيط زندگي انسان ، که طراحي هايي نظير علائم راهنمايي و هشدار دهنده داخل پارک ها، تابلوهاي سردر فروشگاهها ، طراحي ويترين هاي مغازه ها ، علائم راهنمايي و رانندگي در سطح شهر، تابلوهاي نام خيابان ها و کوچه ها، باجه هاي مختلف خدماتي از قبيل تلفن ، پست و...، در محدوده گرافيک محيطي قرار دارند.
همچنين گرافيک محيطي نقش مهمي را نيز در تبليغات ايفا مي کند، از جمله در تبليغات تجاري و تبليغات فرهنگي ، اکنون به طور اختصار نگاهي گذرا بر اين دو مي اندازيم :
? گرافيک محيطي و تبليغات فرهنگي
موجود دوپا از زماني نام انسان مي گيرد که داراي فرهنگ مي شود و از سوي ديگر، فرهنگ از زماني آغاز مي شود که انسان به وجودمي آيد.
آن چه که مي توانيم برايش تقدم و تاخر قايل شويم تمدن است و انسان با فرهنگ وارد تمدن مي شود واکنون اين انسان متمدن است که در دام انواع و اقسام کشمکش هاي روحي و جسمي دست و پا مي زند، براي رهايي وآزادي نياز به پرواز دارد، پروازي از درون خود به بيرون و شايد براي اين پرواز، بالي بهتر از فرهنگ و هويت خويش نيابد. پس بايد با آن آشنا شود و با بهره گيري از آن در جهات مختلف زندگي ، خود و جامعه اش را باور کند. اين نقطه اي است که تبليغات فرهنگي مي تواند پا به عرصه وجود بگذارد و رسالت خويش را به انجام برساند.
امروزه در سراسر دنيا واژه تبليغات فرهنگي معاني خاصي پيدا کرده و آن هم براساس تعريف فرهنگ و تبليغ از ديد آن جامعه خاص است.
در کشور ما نيز اين تبليغ حول محورهاي خاصي دور مي زند که مربوط به باورها وديده ها و فرهنگ جامعه ماست و در اينجاست که دوباره صحبت از هنر به ميان خواهد آمد؛ هنري که بايد خادم جامعه باشد و انديشه ها و آرمان هاي والاي بشري را که سبب رشد انسان مي شوند، جاودان و ماندني کند به گونه اي که براي همه اقشار جامعه تاثيرگذار باشد.
هنرهاي تجسمي ، تجلي متعالي زبان بصري هستند و بنابراين ابزارهاي آموزشي اند که قيمتي بر آن ها متصور نيست .
اکنون وظيفه گرافيک محيطي اين است که از نظر اجتماعي پيام مفيدي برساند و هم چشم را به واسطه آن ، ذهن را جلب کند و در نتيجه نظم لازم را براي ديدن آن سوي سطوح چيزهاي قابل رويت به ذهن بدهد و در شناخت ارزش هاي لازم براي يک زندگي کامل و لذت بردن از آن راهنمايي اش کند.
اگر شرايط اجتماعي ، گرافيک محيطي را به عرصه پيام هاي موجه ، در وسيع ترين و عميق ترين مفهوم اجتماعي آن ملزم سازند، اين هنر مي تواند بطور موثر به آماده سازي راه براي هنري موثر و مثبت ياري رساند؛ هنري که بتوان پيام خويش را به مردم برساند و از طرف آنها درک شود.
از ميان اهدافي که گرافيک محيطي مد نظر دارد، هدف هاي کاربردي از بقيه مهمتر و در حقيقت در اولويت قراردارد که البته بعد از دست يابي به اهداف گوناگون کاربردي خود، مي بايد فرهنگ ساز نيز باشد و اگر گرافيک محيطي با اصولي صحيح و متناسب انجام شده باشد تا حدود بسيار زيادي مي تواند در گسترش فرهنگ جامعه تاثير داشته باشد.
رشد گرافيک محيطي به چند عامل وابسته است از جمله رشد کيفي فکري مديريت ها و وجود طراحاني باخلاقيت هاي بالا. البته اين رشد تنها به گرافيک بر نمي گردد، بلکه به مجموعه عواملي منتهي مي شود که ساختارهاي اخلاقي ، اجتماعي ، سياسي و فرهنگي نيز در آن رشد يافته باشند.
مشخصه هاي سنتي و فرهنگي مي تواند در برقراري ارتباط بهتر و سريع تر نقش مهمي داشته باشند؛ زيرا افرادي که در يک جامعه زندگي مي کنند داراي فرهنگ خاص آن اجتماعي نيز هستند. بنابراين بهتر است ارسال پيام براي آنان به زبان و شيوه اي آشنا و سنت هاي خودشان طراحي شود که براي شان ملموس تر و گوياتر باشد تا در قالب هاي فرهنگي و سنتي بيگانه .
رنگ ، نقش مهمي در يک طرح دارد که اولين وظيفه آن جلب توجه مخاطب است و در مرحله بعدي نقش مکمل عناصر تصويري ديگري براي موفقيت در ارسال پيام را ايفا مي کند. حروف نوشتاري نيز در برقراري ارتباط سريعتر نقش مهمي دارند و در واقع آنها تکميل کننده يا تاکيد کننده تصوير هستند.
در گرفيک محيطي ابزارها و عوامل مختلفي براي ارائه اطلاعات وجود دارد که از هرکدام براي بيان نوعي خاص ازايجاد ارتباط مي توان استفاده کرد. مثلا بالون ها و تبليغات برروي وسايل نقليه مربوط به گروه ايجاد ارتباط توسط سوژه هاي متحرک مي باشند. همچنين بيل بوردها بايد در مکان هايي مورد استفاده قرار گيرند که که فضاي اطراف آنهاوسيع باشد مانند بزرگراهها که اغلب مخاطب با سرعت بيشتري از مقابل آن مي گذارد و بايد به گونه اي باشد که به سرعت بتواند ارتباط لازم را برقرار کند. نسبت ميزان ارتفاع نصب بيل بورد با طول و عرض آن نيز از نکته هاي حائز اهميت است و بايد به طور دقيق محاسبه شود. کارايي بيل بورد در شب نيز بحثي است که بايد همراه با عوامل ديگرمربوط به بيل بوردها با دقت بررسي و طراحي شود و با استفاده از سيستم هاي نوري مناسب پيام دلخواه در شبها نيز به مخاطبان احتمالي القا شود.
با آنچه درخصوص آشنايي با گرافيک محيطي و اهميت و نفش آن در جامعه هاي شهري گفته شد، به اختصار شرحي درباره اهميت حضور گرافيک محيطي در روابط عمومي ها بيان مي شود:
هدف روابط عمومي جلب مشارکت و همراهي افکارعمومي در زمينه هاي مختلف است و همچنين واحدي است که ارتباط کارکنان با مسئولان ونيز مسئولان با مردم را برقرار مي کند؛ پس بايد اين رسالت خود را با استفاده از روش هاي ويژه ، به خوبي انجام دهد. گرافيک محيطي يکي از آن مواردي است که مي توان با شناخت و به کارگيري اصولي آن در روابط عمومي ها، برقراري ارتباطات ياد شده را گسترش داد.
امر تبليغ نيز در روابط عمومي نقش مهمي را ايفا مي کند؛ تبليغ به معناي تغيير افکار و انديشه براي آنچه تبليغ مي شود.
بهترين و گوياترين زبان براي اين منظور، هنر گرافيک است ؛ چرا که هنر گرافيک آينه شفافي از مسايل جاري و فرهنگي است و تمام لحظه ها زير و بم هاي روحي و فکري جامعه را ثبت و منعکس مي کند. بنابراين ، هنر گرافيک در روابط عمومي اهميت خاص خود را مي يابد.
گرافيک محيطي نيز بخشي از اين هنر است؛ يعني آنجا که مسئله ارسال پيام و دادن اطلاعات لازم به مخاطب در محيط کاري پيش مي آيد، گرافيک محيطي قدم به عرصه مي گذارد و نقش خود را ايفا مي کند. براي مثال يک سازمان يا وزارتخانه را در نظر مي گيريم که روزانه تعداد زيادي از افراد جامعه آن هم با فرهنگ ها و نگرش هاي متفاوت اجتماعي ، به دليل نيازي که دارند به آنجا مراجعه مي کنند.
در ابتداي ورود، گرافيک محيطي موجود بايد به نوعي طراحي شده باشد که فرد براي رسيدن به قسمتي که لازم است به آنجا مراجعه کند، دچار مشکل و سرگرداني نشود و با ديدن تابلوهاي مخصوص راهنما به راحتي به محل مورد نظر برسد. نوع تابلو، رنگ ، اندازه و نوع خطهاي نوشتاري ، علامت ها و نمادها و همچنين محل نصب آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است . پس از آن ، علامت هاي داخل محوطه ها راهروهاي و اتاق هاي نيز بايد همين ويژگي هارا داشته باشند.
اولين اهميتي که براي گرافيک محيطي قائل مي شويم ، همان برقراري ارتباط براي راهنمايي و اطلاع رساني به مخاطب است و در دومين نقش خود، وظيفه زيباسازي محيط را برعهده مي گيرد، زيرا انسان به طور ناخودآگاه خواهان زيبايي و توازن و تعادل و آراستگي است و از زشتي ها و ناهنجاري ها دوري مي جويد، حضور در محيطي که همه عنصرهاي آن به طور صحيح در جاي خود قرار گرفته باشد و رنگ ها در هماهنگي و تضاد، هرکدام به وظيفه خود به درستي عمل کنند، براي هر انساني ، به راستي لذت بخش است و روح خسته از کشاکش ومسايل روزمره زندگي او را به آرامش دعوت مي کند.

مسعود درویش زاده

منبع پارس ویکی


موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “مقالات گرافیکی”