فیس‌بوک و ناشناس‌ها علیه گوگل‌پلاس فیس‌بوک و ناشناس‌ها علیه گوگل‌پلاس

در میان ماشین‌های موتورهای جست‌وجوی آنلاین، گوگل حرف اول را می‌زند. در میان شبکه‌های اجتماعی اما این فیس بوک است که همچنان با بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر بر سکوی نخست ایستاده است. سکویی که شاید فیس‌یوک مجبور شود با راه‌اندازی گوگل پلاس در آینده‌ای نه چندان دور با کمپانی رقیب خود، گوگل، تقسیم کند. به گزارش ايتنا از دويچه‌وله، هیچ اقدامی در راه «کاربرپسندتر» کردن خدمات یک شبکه از نگاه دیگری دور نمی‌ماند.

در میان ماشین‌های موتورهای جست‌وجوی آنلاین، گوگل حرف اول را می‌زند. در میان شبکه‌های اجتماعی اما این فیس بوک است که همچنان با بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر بر سکوی نخست ایستاده است. سکویی که شاید فیس‌یوک مجبور شود با راه‌اندازی گوگل پلاس در آینده‌ای نه چندان دور با کمپانی رقیب خود، گوگل، تقسیم کند. به گزارش ايتنا از دويچه‌وله، هیچ اقدامی در راه «کاربرپسندتر» کردن خدمات یک شبکه از نگاه دیگری دور نمی‌ماند.


مارک زاکربرگ، پایه‌گذار فیس‌بوک که خود از نخستین کسانی بود که به گوگل پلاس پیوست و پروفایل‌اش با بیشترین دنبال‌کننده،از لری پیج، بنیان‌گذار گوگل هم پیشی گرفته بود، به این راحتی‌ها کاربرانش را از دست نمی‌دهد. شاید بتوان آن را «حسودی» فیس‌بوک به گوگل پلاس نامید یا رقابتی که حالا وارد مرحله‌ی جدیدی شده‌است.

شبکه اجتماعی گوگل امکانی دارد به نام Sparks، امکانی که به دنبال مطالب مورد علاقه کاربر می‌گردد، آنها را پیدا کرده و دسته‌بندی شده در اختیار او قرار می‌دهد. کاربر هم می‌تواند آنها را با دوستان خود به اشتراک یا به بحث بگذارد.
حالا همین امکان گوگل، فیس‌بوک را هم واداشته که در این زمینه طرحی «نوتر» ارائه دهد.

سایت Forbes در گزارشی آورده است که فیس بوک هم در حال بررسی ایجاد امکانی برای عرضه پیوسته مقاله‌های تازه اینترنت با توجه به سلایق کاربر به آنهاست.
این امکان جدید البته قرار است چیزی بیش از آنچه که پلت‌فرم‌های خبری کنونی به کاربر ارائه می‌دهند، عرضه کند.

گفته می‌شود که قصد فیس بوک نه فقط جمع‌آوری محتوا از وب در اختیار کاربر قرار دادن آنها، که ارائه بسته‌های خبری است، در حقیقت نوعی مجله و روزنامه فیس‌بوکی.

به نوشته Forbes در این رابطه چندین رسانه با فیس بوک همکاری می‌کنند و گویا قرار است اولین نسخه این روزنامه یا مجله‌ی فیس بوکی تا پایان سال جاری تهیه شود.
در این نوشته آمده است که نیویورک تایمز هم یکی از رسانه‌هایی بوده که فیس بوک مایل به جلب همکاری آن بوده است. خواسته‌ای که گویا از سوی نیویروک تایمز رد شده است.
یکی از سخنگویان فیس‌بوک اما در پاسخ به کنجکاوی‌ها در این‌باره گفته است که فیس‌بوک هیچ خبر تازه‌ای برای گفتن ندارد.

اسم مستعار، تابوی گوگل‌پلاس و بهانه‌ای برای «ناشناس»
از طرف دیگر گوگل پلاس هم در حال جراحی خود است و می‌خواهد سرتر از فیس‌بوک باشد.
اولین نیاز به تعمیر هم در بخش تنظیمات حریم خصوصی کاربران احساس می‌شود که گوگل‌پلاس آن را برای کاربر ساده‌تر از فیس بوک کرده است.

اما شبکه اجتماعی گوگل یک مشکل دارد و آن هم نام مستعار است.
یکی از سخنگویان گوگل در پاسخ به پرسش کاربری که حساب کاربری‌اش با همین بهانه مسدود شده، از کاربران خواسته است که با نامی که در میان دوستان، خانواده و همکاران خوانده می‌شوند به گوگل پلاس بپیوندند. او که این اقدام را در راه مبارزه با هرزنامه‌ها و پروفایل‌های قلابی لازم می‌داند، از کاربران خواسته شرایط استفاده از گوگل پلاس را دوباره بخوانند.
به گفته او، پروفایل‌ها نماینده انسان‌های واقعی هستند که در جهان واقعی هم می‌توانند یکدیگر را پیدا کنند. تنها با نام واقعی است که کاربران می‌توانند یکدیگر را شناسایی کنند و بدانند که با چه کسی در این شبکه‌در ارتباط هستند.

گوگل برای هنرمندان استثنا قائل شده و آنها می‌توانند با نام هنری خود در این شبکه فعال باشند.

اما درست همین مسئله که گوگل پلاس نام‌های مستعار را تحمل نمی‌کند، بهانه‌ای شده برای «گروه ناشناس».
طرفداران این گروه دومین anonplus.com را به نام خود ثبت کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که شبکه اجتماعی مخصوص به خود را گسترش می‌دهند.
مهم‌ترین فرق آنها با شبکه‌های دیگر هم چیزی نیست جز «امکان ناشناس ماندن کامل کاربر».

فعالان اینترنتی تاکنون از سایت‌هایی مانند ۴chan (فروم) یا شبکه‌های IRC برای بحث و تبادل نظر و خبر استفاده می‌کردند.

تبلیغ برای گوگل‌پلاس در فیس‌بوک ممنوع
اما در میان اخبار رقابت میان گوگل پلاس و فیس‌بوک، یک خبر دیگر هم جلب توجه می‌کند.
یک کاربر گوگل پلاس که قصد داشته شبکه دوستان و آشنایان خود را در گوگل پلاس گسترش دهد، برای دوستانش در فیس‌بوک یک آگهی منتشر کرده با این مضمون: «در گوگل پلاس به میشاییل بپیوید».
این اقدام به مذاق فیس‌بوک خوش نیامد و حساب کاربری میشاییل را مسدود کرد و در خبری کوتاه کاربر را به مقررات نشر آگهی و شرایط استفاده از فیس‌بوک توجه داد.
طبق این مقررات، فیس بوک می‌تواند از پذیرش هرگونه آگهی که به گونه‌ای به زیان این شبکه باشد، سر باززند.

و آخرین خبر از بازار داغ این رقابت این که بر اساس تحقیقات پاول آلن مؤسس سایت Ancestry.com شمار کاربران زن گوگل پلاسی در مقایسه با آغاز به کار این شبکه افزایش چشمگیری داشته است.

فیس‌بوک هم اکنون با بیش از با بیش از ۷۰۰ میلیون عضو بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان محسوب می‌شود.
باید منتظر بود و دید، گوگل پلاس تا چه اندازه می‌تواند مشتریان فیس‌بوک را جذب کند.

منبع : ITNA