خوش آمدید

گوگل 10 ساله مي‌شود!

موضوعات : News
گوگل 10 ساله مي‌شود!

تولد ماشين جستجوگر اينترنتى گوگل، انقلابى در دنياى اطلاعات بود ، جستجوگرى که به سرعت جاى خود را ميان کاربران اينترنتى باز کرد و تبديل به يکى از مهمترين مراجع براى کساني شد که به‌دنبال اطلاعات مى‌گشتند. 27سپتامبر، ده ساله‌ مى‌شوى. بزرگ شده‌اى. اينقدر بزرگ که هر چه دم دستت برسد، قورت مى‌دهى! با سرمايه 146 ميليارد دلارى، بيست برابر جنرال موتور يا به اندازه‌ي کوکاکولا و ياهو روى ‌هم شده‌اي. بعضى‌ها مى‌گويند، اگر همين‌طور پيش بروى، ‌به بيست سا‌لگى نرسيده جوانمرگ خواهي شد.

به اين مى‌گويند روياى آمريکايى: همه چيز از يک اتاق دانشجويى و پارکينک آشنايى که جاى خرت‌وپرت‌هايش بود، شروع شد. ده سال پيش لارى پيج و سرگى برين بيست ‌و دو سه ساله، دو دانشجوى دانشگاه استنفورد، که دومينى به نام «گوگل‌ دات کام» ثبت کرده بودند، در يک نقطه‌ي ‌مشترک به تفاهم رسيدند. آن نقطه‌ي مشترک، نوشتن برنامه‌‌اى بود براى ماشين جستجوگرى که اطلاعات مورد نياز را از لابه‌لاى ميليون‌ها صفحه‌ي اينترنتى فيلتر کند.

بدين ترتيب بود که بچه‌غولى به نام گوگل متولد شد. اسم اين بچه، هنوز به ده سالگى نرسيده وارد فهرست لغت‌نامه‌هاى معتبر دنيا از جمله "دودن" آلمانى شد. حالا «گوگل کن» تبديل به فعل، آن ‌هم در 116 زبان زنده‌ي دنيا شده است. کار به جايى رسيد که ترانه‌ي «گوگل‌ام کن» جزو ليست ترانه‌هاى برتر انگليسى زبان شد.

شرکتى که بيست هزار کارمند دارد، روياى بهترين‌ها و خلاق‌ترين‌هاست: بهترين برنامه‌نويسان، خلاق‌ترين طراحان و گرافيست‌ها و در يک کلام هر شغلى که به نوعى سر از اينترنت در ‌مى‌آورد.

کارمندان گوگل، که اجازه دارند سگ‌ و گربه‌هايشان را هم با خودشان سر کار ببرند، هر وقت که بيشتر حوصله داشته باشند کار مى‌کنند. ساعات کار قابل تغيير است و براى کارفرما، که بهترين‌ها را در امپراتورى‌اش استخدام مى‌کند، بازده مطلوب کار مهم است.

شايد درست همين نکته، کليد موفقيت گوگل باشد که اوراق سهامش در بازار بورس به 750 دلار هم رسيده است. هر چند که برخى، مثل اسکات کسلر، يکى از کارشناسنان خبره‌ي آناليز صفحات اينترنتى معتقد‌ند، اين امپراتورى اينقدر عظيم شده که ممکن است فرو بريزد.

کسلر مى‌‌گويد: "براى شرکتهايي در اندازه‌ گوگل، حفظ کردن سير صعودى رشد، بزرگترين چالش است. مجله‌ «هفته‌ي تجارت» يک‌بار در مقاله‌ جالبى پرسيده بود: آيا گوگل زيادى قدرتمند نشده؟ کم نيستند شرکتهايى که بعضى از برنامه‌هاى گوگل را بلوکه کرده‌اند."

اين البته براى گوگل، موضوع چندان غم‌انگيزى نيست. اين جستجوگر اينترنتى، که اطلاعات فيلترشده از سراسر دنيا را تا اتاق‌نشيمن، آن هم به زبان دلخواه، تحويلتان مى‌دهد، تصميم گرفته است که بازارهاي محلى را تسخير کند. اين روزها با برنامه‌ي «نقشه‌ي ‌گوگل» مى‌شود آدرس خانه‌اى در کوچه پس کوچه‌هاى آن سر دنيا را هم گوگل کرد.

اسکات کسلر هم تاييد مى‌کند که پتاسيل فوق‌العاده بزرگى پشت اين طرح خوابيده است، هر چند که او مى‌گويد: "ولى گوگلى‌ها هنوز راهى براى پول درآوردن از اين طرح پيدا نکرده‌اند و مشکل اصلى هم همين است."

گفته مى‌‌شود که گوگل به فکر تبليغات ويديويى است که چندان هم نبايد سخت باشد، چون دو سال پيش بود که گوگل پرتال ويديويى "يوتيوب" را هم قورت داد. کسلر مى‌گويد: "يوتيوب در اين عرصه پيشتاز است. ولى مسئله اينجاست که آيا شرکتهاى بزرگ دوست دارند در سايتى تبليغ کنند که مردم فيلم گربه‌شان را که پيانو مى‌زنند در آنجا گذاشته‌اند؟"

بايد منتظر ماند و ديد. هر چند که مى‌گويند به تولد بيست‌سالگى‌ات نمى‌رسى‌، اما در هر حال: تولدت مبارک!

منبع : جام جم آنلاین



کپی
لینک اشتراک گذاری

  • 8584
  • 0