به 10 دلیل ویندوزتان را به ویندوز سرور 2008 R2 بروزرسانی كنید به 10 دلیل ویندوزتان را به ویندوز سرور 2008 R2 بروزرسانی كنید

استفاده از تكنولوژی جدید و بروز بودن در این محور ارتباط مستقیمی به پیشرفت و بالابردن كارآیی خواهد داشت. استفاده صحیح از دسترنج كسانی كه تلاش می‌كنند تا پای تكنولوژی به زندگیمان باز شود حاصل یك تفكر با بازتاب طلایی است، با كمی مطالعه در درك تكنولوژی‌های جدید كه در اطرافمان هستند سنگینی بار زمانه را به دوش نخواهید كشید، اما باید به این باور رسید كه تكنولوژی را به اندازه نیازمان به‌كار ببریم تا نبینیم روزی را كه با استفاده غلط و مطالعه نشده در كلاف تكنولوژی سردرگم شده‌ایم.

استفاده از تكنولوژی جدید و بروز بودن در این محور ارتباط مستقیمی به پیشرفت و بالابردن كارآیی خواهد داشت. استفاده صحیح از دسترنج كسانی كه تلاش می‌كنند تا پای تكنولوژی به زندگیمان باز شود حاصل یك تفكر با بازتاب طلایی است، با كمی مطالعه در درك تكنولوژی‌های جدید كه در اطرافمان هستند سنگینی بار زمانه را به دوش نخواهید كشید، اما باید به این باور رسید كه تكنولوژی را به اندازه نیازمان به‌كار ببریم تا نبینیم روزی را كه با استفاده غلط و مطالعه نشده در كلاف تكنولوژی سردرگم شده‌ایم.


متاسفانه در میان افراد جامعه كم نیستند كسانی كه دلیل استفاده از تكنولوژی جدید و به‌روز بودن را نمی‌دانند و نیازی به به‌روز شدن در خود حس نمی‌كنند. اما چه خوب است كه شما برای بروز شدن ابتدا مطالعه و تحقیق می‌كنید و سپس آگاهانه و به اندازه نیاز خود پا را در عرصه تكنولوژی از گلیم خود درازتر می‌كنید. از این رو در این مقاله خواهید خواند كه استفاده از تكنولوژی‌های جدید مایكروسافت چه ویژگی‌هایی دارد و آیا گره از كارتان خواهد گشود یا خیر.

1-  پشتیبانی بهتری از آخرین سخت‌افزار سرور
ویندوز سرور  R22008 اولین نسخه از ویندوز سرور است كه بطور كامل معماری 32 بیتی را رها كرده است. همراه با حركت بسوی معماری 64 بیتی مایكروسافت طراحی ویندوز سرور 2008 R2 را برای پشتیبانی از 256 پردازنده منطقی پایه‌ریزی كرده است. بر این اساس مایكروسافت طراحی Hyper-V را به گونه‌ای انجام داده است كه توانایی پشتیبانی از 32 پردازنده منطقی را داشته باشد در حالی كه نسخه ابتدایی از برنامه Hyper-V قابلیت پشتیبانی از 16 پردازنده را داشت. بطور كلی ویندوز سرور 2008 R2 برای مدیریت بهتر را منابع سخت‌افزاری طراحی شده است. استفاده بهینه و كامل از منابعی چون RAM و CPU یكی از چند ویژگی‌های ویندوز سرور 2008 R2 است.

2 - بهینه‌سازی مصرف انرژی
این روزها صاحبان صنایع در پی راه‌حل مناسبی جهت كم كردن هزینه‌های جاری خود هستند. برای صنعت IT نیز ویندوز سرور 2008 R2 یكی از این راه‌حل‌ها محسوب می‌شود، چرا كه استفاده بهینه از منابع انرژی و بهینه‌سازی مصرف برق یكی از ویژگی‌های این نسخه از ویندوز است. استفاده از ویندوز 7 و ویندوز سرور 2008 R2 با توجه به اضافه شدن group plicy مربوط به مدیریت منابع و انرژی راهكاری بسیار مناسبی در راه رسیدن به این هدف می‌باشد.

3 -بهره‌مندی از  IIS 7.5
ویندوز سرور 2008 R2 با آخرین نسخه از برنامه Internet Information Services (IIS) همراه است و همراهی IIS با بهترین راهكارهای امنیتی برای وب‌سایت‌ها و سرورهای ارائه خدمات میزبانی وب یكی از دلایل محكم و بهره‌مندی از امنیت بیشتر است، به عنوان مثال شما در نسخه‌های قبلی IIS از برنامه مفید امنیتی URLscan چیزی نخواهید دید، اما در این نسخه از IIS برنامه URLscan 3.0 نیز به‌صورت اتوماتیك با IIS 7.5 همراهی می‌كند تا بتواند امنیت بیشتر و بهتری برایتان ایجاد كند.

4 - بهره‌مندی از PowerShell 2.0
خوشبختانه یكی از ویژگی‌های ویندوز سرور 2008 R2 همراهی نسخه جدید PowerShell 2.0 است و با آن می‌توانید در ویندوز سرور 2008 R2 نسخه اورجینال بیش از یكصد فرمان تحت محیط خط فرمان یا همان command-line را اجرا كنید و بصورت حرفه‌ای‌تر به محیط تست و عیب‌یابی ویندوز وارد شوید.

5 - دسترسی مستقیم
هركسی كه تجربه پشتیبانی كاربران از راه دور را دارد می‌داند كه این چه كار عذاب‌آوری است و البته امروز تقریبا همه انتظار دارند كه بتوانند از راده دور كار كنند. خوشبختانه مایكروسافت روش این كار را با ستفاده از یك فلسفه جدید برای دسترسی از راه دور آسان كرده است. در ویندوز سرور 2008 R2 دیگر تفاوتی بین یك اتصال محلی و یا اتصال از راه دور وجود ندارد. اساساً، در مورد تمامی اتصالات به شكلی مشابه عمل می‌شود و ویندوز محاسبات پشت پرده را انجام می‌دهد. ویژگی كه این كار را عملی می‌كند به دسترسی مستقیم یا همان Direct access معروف شده است.

6 - میزكار مجازی یكپارچه
ویژگی Terminal Service سالهاست كه در ویندوز سرور در دسترس است اما ویندوز سرور 2008 R2 یك میزكار مجازی یكپارچه و پیشرفته را ارائه كرده است. این ویژگی دو مزیت دارد؛ اول اینكه برنامه‌های میزبان در منوی استارت ظاهر می‌شود و این حالت برنامه‌هایی كه به‌صورت محلی بر روی سرور نصب شده است نیز صادق است. برای كاربر تفكیك برنامه‌های نصب شده قبلی و اختصاصی كاربر كمی دشوار بود، اما هم اینك ویندوز سرور 2008 R2 این تفكیك‌پذیری را انجام داده است. مزیت دوم این است كه توابع گرافیكی (برخی توابع I/O مانند صفحه كلید و یا ماوس) اینك از طریق میزكار كاربر اداره خواهد شد. این بدین معناست در هر با ارتباط با سرور از راه دور از منابع كمتری از سرور استفاده خواهد شد و بنابراین می‌توان از این منابع به شكل كارآمدتری استفاده كرد.

7 - بهره‌مندی از تكنولوژی Branch Cache
استفاده از تكنولوژی Branch Cache یكی از بهترین ویژگی‌های جدید در ویندوز سرور 2008 R2 نامیده می‌شود. ایده پشت پرده این ویژگی جهت بالا بردن كارآیی ارتباطات در محیط WAN به وجود آمده است، به این ترتیب كه فایل‌هایی كه بر روی سرور قرار گرفته است و كاربران در دفاتر و شعب مختلف باید به آنها دسترسی داشته باشند مشترك می‌شود. پیمودن مسیر از مبدا تا مقصد و در دسترس قرار دادن فایل‌ها به‌صورت جداگانه برای هر كاربر مستلزم بالا بودن سرعت ارتباط و به هدر رفتن پهنای باند می‌شود. از این رو این تكنولوژی به اشتراك‌گذاری فایل‌ها بین چندین كاربر به‌صورت مشترك را پیشنهاد می‌دهد. این تكنیك می‌تواند كمك بزرگی به كاهش هزینه‌های پهنای باند در سرور اصلی باشد و تنها در صورت تغییر فایل اصلی در سرور این مسیر باید از اول پیموده شود.

8 - ویندوز سرور Backup
یكی از دغدغه‌های شركت‌ها برای اطمینان خاطر از روند كار سرورهای اطلاعاتی تهیه نسخه پشیبان و استفاده از آن در شرایط اضطراری و ضروری است. استفاده از برنامه‌های جانبی مانند Acronis  و  Symantec Gost برای تهیه نسخه پشتیبان و یا برنامه همراه با ویندوز (NTBACKUP) یكی از راهكارهای پیش روی شركت‌ها بوده است. اما زمانی كه ویندوز سرور 2008 به بازار آمد فاقد برنامه تهیه نسخه پشتیبان‌گیری بود و برای بسیاری از شركت‌ها استفاده از نرم‌افزارهای جانبی بسیار سنگین بود و مایكروسافت در نسخه جدید ویندوز سرور 2008 R2 نیز مجددا برنامه حرفه‌ای (NTBACKUP) را به این مجموعه اضافه كرده است و از نظر قابلیت‌های نسخه‌های قبلی مورد اطمینان‌تر و پیشرفته‌تر است و برای راه‌اندازی سیستم پشتیبان‌گیری یكی از ابزارهای معقول تبدیل شده است.

9 - بهترین روش‌های آنالیز و تجزیه تحلیل
در حال حاضر مایكروسافت نسخه‌ای از برنامه اختصاصی خود با نام (The Best Practices Analyzer) را برای IIS ارائه كرده است پیش از این این برنامه به‌صورت یكی از افزونه‌های مایكروسافت بود، اما با گذشت زمان و استقبال كاربران حرفه‌ای از این ابزار برای روش‌های آنالیز مایكروسافت آن برای ویندوز سرور 2008 R2 به‌صورت رایگان و مستقیم درنظر گرفته است به طوری كه اكنون می‌توان تجزیه و تحلیل سرویس‌های مختلف سرور مانند IIS ،SQL Server  و ISA Server را با چنین ابزراهایی انجام داد.

10 - Hyper-V
قبلاً هم اشاره كرده بودم Hyper-V با طراحی دوباره توانایی پشتیبانی از 32 پردازنده را دارد، اما این بار می‌خواهم به یكی دیگر از برجستگی‌های این برنامه اشاره كنم. از مهم‌ترین مسایلی كه ممكن است هنگام استفاده از تكنولوژی‌های مجازی‌سازی در پیش داشته باشید انجام نقل‌وانتقال از یك میزبان مجازی به یك میزبان دیگر است، این اتفاقیست كه ممكن است برای هر كاربری پیش آمده باشد و با سپری شدن زمانی كوتاه یا بلند به هدف خود رسیده باشید. این بار انجام چنین نقل‌وانتقالی در Hyper-V بدون وقفه و یا به عبارتی بدون Downtime انجام خواهد شد، قابلیت كوچك دیگری كه به برجستگی این ابزار می‌افزاید اضافه كردن هارد مجازی به ماشین مجازی بدون نیاز به بارگذاری و یا ریست كردن مجدد ویندوز است.